Fattigas vishet

 Rembrandts mor läser sin tids evangeliebok ca 1630
 
Predikaren 9:16 Vishet är bättre än styrka,
men den fattiges vishet föraktas.
 
Hur ofta hör man inte att vi "utbildar fel" i Sverige. Vi ska drilla arbetskraft till branscher som behöver det inte analysera poesi med unga människor.Den senaste gymnasiereformen GY 2011 understryker detta genom att göra yrkesprogrammen mindre inriktade på allmänna ämnen som svenska och engelska. Dessa ämnen studeras bara ett år sedan måste eleverna välja dem på tillvalstid om de vill fortsätta utveckla sig som människor och inte bara som arbetskraft.
 
Jag kommer från bildad arbetarklass och då menar jag arbetarklass på gränsen till trasproletariat, som ändå var läsare i ordets alla bemärkelser. Kyrkan, kvällskurser och korrespondensinstitut har varit vår släkts universitet. Jag var den första i släkten som gick ut treårigt gymnasium, dvs "tog studenten" och farmor var mycket stolt fast det vid den tiden i praktiken var en naturlig fortsättning på den obligatoriska nioåriga grundskolan och saknade examensprov.
 
Jag levde i ett lyckligt undantagstillstånd då ungdomar från vilken samhällsklass som helst förväntades klara och berikas av tre år med svenska , engelska, matematik och dessutom två moderna språk utöver engelskan, sedan fick jag utan problem också läsa in två gymnasieprograms kurser för att komplettera så jag nu har samhällsprogrammet, humanistiskt program och naturvetarprogram i min gymnasieexamen, vilket nog kan räknas som omöjligt idag.
 
Sedan gick jag ut i arbetslivet som kroppsarbetare. Vilket slöseri! utbrister då Jan Björklund. Varför ska en traktorförare, hemsamarit, svetsare, vaktmästare , städerska, tidningsbud och dödgrävare läsa en massa onödiga teoretiska ämnen? Ja, du Björklund, då vill jag svara med orden från en somalisk flyktingkvinna som förmedlats till mig genom Dr. Mary McFarland, International Director of Jesuit Commons* och Jesuiternas tidning i USA:
 
“We don’t seek education for jobs, we seek education to end our ignorance”. Bildning är något annat och mer än utbildning. Det handlar om att förstå livet och människan bättre och, för min del, att förstå Gud bättre. Visheten föraktas hos oss om inte tillhör de styrande i samhället, men jag tänker inte låta någon ta monopol på den för sin egen trygga medelklass räkning.
 
 
 
*Tack, Rebella, för länken!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lars

Helt sant , vad jag förstått så studerade gamla munkar/nunnor förr, inte för att dom skulle ligga i framkant på jobbmaknaden utan för att man trodde att förståelsen av gud kunde trancenderas alltså utvidgas och gå över gränser. Verkar som att jesuiterna håller fast vid en sådan linje ,man kultiverar själen, vet att nunnor och munkar förr som kom på nya saker delade med sig till folk och det hela så klart var tänkt att vara till guds ära och hjälp för människor och den tanken är ju mycket bra.

Ignorans kan ju också vara inskränkthet av olika slag och där hjälper nog inte extrem utbildning alla människor,samhälls eliten som tycks tro att löne arbete är livets mål kanske kan ses som ett exempel på talesättet att utbilda sig till i-iot :P

Hjärtat måste bildas också om det ska bli något bra och där lyssnar jag gärna på skolfröken Alma, Wilfrid Stinissen eller andra kloka som är själfulla som har märg .


Svar: Tack, Lars och jag lyssnar på dig. Jag har lärt mig så mycket intressant genom dig under de här bloggåren. Jag är djupt tacksam över din medverkan här och din påverkan på mitt liv som varit så positiv, inte minst vad gäller bildning. Denna blogg blev så mycket mer än jag tänkt mig och det började med att du hittade hit.
Du har tyvärr så rätt, ignorans är ett jätteproblem som inte avhjälps av fakta. T ex stöter vi kvinnor ständigt på dem som menar att kvinnor är helt olika män och därför är nuvarande ordning naturlig. Pekar man på senaste forskning ignoreras den, fördoma är viktigare än fakta. Talar man om sänkt arbetstid sätts liknande skygglappar på och dessutom håller politiker för öronen. Det är väl det kyrkan kallar arvssynd, en del faller på den berggrunden och där kan inget slå rot eller växa.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-14 @ 13:14:47
Postat av: Rebella

Off topic: vilken cool pälsmössa mor Rembrandt har! Hon kan inte ha haft det så varmt inomhus.

Svar: Nej, jag tänkte också på det, hur frusna alla gamlingar är idag med ibland 25 plusgrader inomhus men på 1600-talet måste det ha varit riktigt kallt! Mor Rembrandt har ju också pälsfoder vad det ser ut på kappan/klänningen. Inte konstigt att Lappland hade högkonjunktur genom pälshandel på den tiden.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-14 @ 13:18:31
URL: http://rebellaundrar.wordpress.com/
Postat av: klaus

Det var ju också ovanligt kallt på 1600-talet; Lilla Istiden. Descartes drog på sig en dödlig förkylning på Stockholms slott och konstnären Bruegel målade bilder på Holländare som åkte skridsko på de frusna kanalerna.

Svar: Ja, det var ju det som gjorde min del av världen till ett boomande framtidsland. Gråverk var exempelvis populärt dessutom var det under ekorrjakt man fann de första järnmalmsfyndigheterna här i norr. I Kengis var det en man sköt mot en sten i stället för en ekorre och pilen hade järnskodd spets, när gnistor uppstod och spetsen fastnade på den svarta magnetitstenen förstod han det var järn, enligt traditionen. Helt historiskt är det att det var de holländska bröderna Momma som startade järnbruken här i norr med start i Kengis. Koppar bröts också, mestadels av ryska krigsfångar. Gruvarbete var i allmänhet straffarbete eller utfördes av soldater som avdelats till detta. Vid enstaka tillfällen tvingade man folk från orten att jobba meddelst tortyr men ofta fick dödsdömda välja gruvorna i norr som alternativ till dödsstraffet. Många valde att stanna i södern.
Brueghels bilder är underbara. Lustigt att holländare fortfarande är sådana skridskofantaster trots att inga ungdomar levt med frusna kanaler. Det kanske är hans bilder som ger den där fartkänslan som är så häftig på just skridsko och lockar unga till skridskobanorna.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-15 @ 20:40:57
Postat av: klaus

Sista stycket i din bloggpost är jätteviktigt!

2015-03-15 @ 21:28:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0