Gemenskap

 
 Predikaren 4:12 Där en blir övermannad kan två hålla stånd, och tredubbel tråd brister inte så snart.
 
Ensamheten behövs ibland för att vi ska komma inom hörhåll för de kärleksord som viskas till oss av Gud genom vardagsbruset. Men den ensamhet som inte är självvald, den ensamhet som aldrig tar slut är bara av ondo. Den som är utstött, den som är arbetslös och önskar den där arbetsglädjen mer än något annat och den som mist sin livskamrat har ingen glädje av ensamheten.
 
Vi vet att ensam är inte det minsta lilla stark. Två kan hålla stånd mot mycket av världens ondska och tre är en närmast ointaglig borg. Det här ordet från Predikaren fick min make och jag på vår bröllopp och vår brölloppsdag är just idag, den 3 mars. Vi har i alla livets skiften lyckats förbli i denna gemenskap och om våra garn varit tunnslitna på sina ställen har den tredje tråden varit desto starkare just där.
 
Den tredje har ibland varit en vän, ibland våra barn, ofta våra föräldrar, till och med vår häst Chateau- men alltid Gud. Gud har ibland varit så tydligt närvarande som sig själv att det nästan varit fysiskt påtagligt och nu ser jag också att den där vännen, den där släktingen, det där barnet, det var Gud i aktion i vår livsväv.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lars

Stort jätte grattis :)innan välfärdsstaten tog över sa man att det var en välsingnelse att ha många barn och stor släkt, dom fick vara både pensionsförsäkring och arbetsförmedling , och så är det ju även idag ensam är inte stark,vad gör man om man blir sjuk och hängig, då är det bra att ha någon nära som bryr sig.

Svar: Tusen tack! Nej, ensam är aldrig stark. Vi glömmer också ofta att samhällets, väldigt stormaskiga men ändå, skyddsnät är villkoret för att vi ska kunna ha alla dessa ensamhushåll och annat som sticker ut i internationell jämförelse. Vi människor behöver helt enkelt varandra, även där träffar Predikaren huvudet på spiken.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-03 @ 05:46:57
Postat av: Klaus

Det är ju sant, men så smärtsamt för alla de många som är ensamma utan att ha valt det.

Svar: Ja, det är jag verkligen medveten om. Icke-vald ensamhet är verkligen ett stort problem, som jag skrivit redan, kan man dö av ensamhet. När församlingen/kyrkan fungerar som allra bäst kan den bli platsen för möten där ingen blir lämnad utanför. Alain de Botton tar ju upp det i Religion för ateister och beklagar att ateister inet kan ha den gränsöverskridande gemenskap som kyrkan erbjuder. För utanför kyrkan finns inga sammanslutningar som inte bygger på ålder, klass eller intresse. I kyrkan möta alla över alla gränser.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-03 @ 18:54:17
Postat av: Klaus

** OFF TOPIC **
Nu halkar jag utanför ämnet igen, jag skulle behöva bättre broddar.

Nåväl, ni kanske har hört talas om "klänningen", den som antingen är blå och svart ELLER vit och guld. Hela internet sägs vara i uppror över denna gåta och vad den beror på. En optisk villa pga lokal färgtemperatur säger denna amatörfotograf, men tydligen har jag valt fel...
Till detta kommer nu forskning (?) som talar för att man förr i värl'n inte uppfattade färgen blå!
De gamla grekerna (och judarna?) såg inte blått, förstod inte blått, utan uppfattade verkligheten som brun, svart, grön, metallisk med enstaka flashar av rött. En ganska murrig värld alltså och Odyssevs uppfattade tydligen inte medelhavet såsom blått:

http://uk.businessinsider.com/what-is-blue-and-how-do-we-see-color-2015-2?r=US

Lite fascinerande...

Svar: Färger är intressanta inom lingvistiken. det finns språk som endast har två färgnamn svart och vitt. Har ett språk bara tre färger är det tredje ordet alltid ett namn för rött. Förr hette det vi nu kallar violett, purpur, lila och gredelin brunt. Såg man dessa olika nyanser innan dess? Troligen inte. Med begreppen kommer en djupare förståelse och en större chans att finsortera företeelser. Judarna såg nog violett för det är en färg som nämns när Tabernaklet ska byggas men många färger nämns inte i moseböckerna även om tex safirer är just blå så verkar violett vara färgen som nämns, kanske inordnades den då i det blå spektrat? Ryskan är det språk som har flest färgord av alla språk, de har två egna ord för det vi kallar ljus- respektiva mörkblått och i experiment har det visat sig att rysktalande ser fler nyanser av blått någon sekund snabbare än svensktalande. Samtidigt var blå en dyr färg som endast de rikaste hade råd med så det fanns kanske inte någon direkt användning för ordet eftersom färgorden ofta har att göra med vilka färger man använder till olika saker. Konststudenter och klädskapare ser fler nyanser än vi vanliga dödliga. Men experiment har ändå visat att de som talar språk med "vitt/Ljust och svart/mörkt" som enda färgord ändå ser fler färger. Mer om detta kan man läsa i en av mina favoritböcker: Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal About the Mind av George Lakoff.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-03 @ 19:03:53
Postat av: Klaus

Det är intressant det där med att man inte riktigt medvetet kan se (eller tolka synintryck) om man inte har ord och är på något sätt tränad. Det var en artikel om ett folk (minns ej vilket) som har många olika benämningar på grönt. De hade gjort en ring med gröna kvadrater och EN av dessa skulle vara en annan grön färg än de andra. Jag "Kände" det som att en av dem var den avvikande men när jag tittade med ögonen så kunde jag inte se någon skillnad, eller nätt och jämnt ett kanske. Det gick någon annan väg eftersom jag ändå "kände" att en var annorlunda (jag valde rätt).
Så är det med musik för mig, jag måste höra ett stycke några gånger innan jag liksom uppfattar "figuren" i musiken och den då "sätter sig". Men om det är en genre som är bekant och lätt så går det kanske redan första gången. Svårare med klassisk musik.

Och detta kan vi då fundera på avseende religion och att det inte är så lätt när man är sekulärt präglad. Jesus kan man nog lättare "se", kanske med hjälp av någon annan, men det finns mycket i den bibliska och kristna kulturen som är svårt på detta sätt. Perceptionen är annorlunda och då blir också tanken påverkad.

Svar: Vilken bra liknelse! Precis så är det ju med allt i livet. Det förklarar vad jag funderat på om "ljusvarelser" i katolska länder tycker de sig möta Maria och i våra länder är det änglar. Men jag är övertygad om att det är samma varelse.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-04 @ 12:04:49
Postat av: Bråddjup

Ibland en spröd tråd
Oftast en glödtråd
Alltid en röd tråd:
Kärlek

Svar: Med kärleken som Ariadne-tråd genom livets labyrint hittar vi rätt. "Kärleken är tålig den ska segra över allt, jag ber dig Herre, visa oss du!"
barockbloggen.blogg.se

2015-03-04 @ 14:22:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0