Gläd er alltid!
Ljuvligt är ljuset,
det är skönt för ögonen att se solen.
Om människan lever i många år
skall hon glädja sig åt dem alla
Mot slutet av sin bok ger Predikaren råd till sin son om hur man ska hantera tillvarons h'äväl, det som översätts ton´mhet men egentligen betyder pust eller intighet. Tvärtemot den gängse uppfattningen om vad Bibeln lär och, dessutom vad en dysterkvist som Predikaren kan förväntas förorda, är hans tips att njuta av livet så mycket det bara går så länge det varar. Men trots att Predikaren lever före exilen i Babylon då Daniel och judarna börjar ana att livet fortsätter efter döden, påminner han om att vi ska ha i åtanke att allt vi gör ska vi stå till svars inför Gud med.
Tron på en rättvis dom kom alltså före tron på liv efter döden. Jag vet inte hur Predikaren tänkte sig den domen, men i Psaltaren verkar det vara fråga om en dom över folk och släkter. I nya testamentet gör Jesus upp med tron att Gud straffar barnen för sina föräldrars synder, så det vara kanske så Predikaren uppfattade domen. En tro som alltså levt kvar ända till Jesu tid trots att bland andra profeten Jeremia redan gjort slut med den uppfattningen.
Trots den livsbejakande slutsatsen Predikaren drar av sina studier av livets mening slutar hela boken med en trött suck, eller kanske en pust, människans sista utandning. Predikaren upprepar h'äväl tre gånger.:
Tomhet, idel tomhet,
säger Predikaren,
allt är tomhet.
Någon lägger också till ett postscriptum efter detta trefaldiga h'äväl, är det "hon som församlar"? Här försöker den som skriver detta postscriptum förklara bokens innehåll: frukta Gud och håll hans bud. Detta p.s. känns nästan som en ursäkt för Predikarens avslut med uppmaning till att leva loppan så länge som möjligt, men jag tackar och tar emot för utan detta postscriptum kanske boken inte kommit med i Bibeln för denna pärla bland forntida litteratur skulle jag inte vilja vara utan.
Nu är det Midfastoveckan och då säger jag farväl för denna gång till Predikaren som levde Ante Christum. När vi går in i Passionstiden blir det Markus evangelium som är det äldsta av de fyra evangelierna och bland de äldsta texterna i Bibeln som skrivs Anno Domini som guidar mig.
Kommentarer
Trackback