Den som är

 
Predikaren 5:6 Mitt i alla drömmar, all tomhet, alla ord: Frukta Gud!
 
Mitt i alla bittra sanningar utbrister den vise Predikaren detta. Från att allt är tomhet, rättfärdiga går samma öde till mötes som onda, alla dör till slut och de döda gör ingenting alls, kommer denna positiva utsaga: Frukta Gud! Det finns något du kan välja att göra, något som inte är tomhet.
 
Trots att Predikaren lever långt före Kristus finner hen här en utväg ur tomheten. Här finns någon att relatera till mitt i all ensamhet. Här finns någon att lita på, mitt i all falskhet. Något kan vi göra trots att livet är slump och orättvisa från början till slut. Vi kan välja sida. Det finns ett spår att följa.
 
Predikaren talar inte om en god och en ond makt. För henom finns bara JHWH ingen kan mäta sig med JHWH varandet eller jag är. JHWH är raka motsatsen till h'äväl. JHWH finns till , har alltid funnits och kommer alltid att göra det. I relation med Gud får livet mening.

Kommentarer
Postat av: klaus

Fast för mig är att frukta samma som att vara rädd för. Rent språkligt.
Säger inte änglarna på julnatten "frukta inte!" ?
Lite knepigt med det där ordet.

Svar: Ja, jag ser det mer som respektera (vilket det också brukar översättas med, liksom vörda), men jag är svårt Lina Sandellskadad och levde i årtionden med missuppfattningen jag fått(på egen hand) i söndagsskolan att det är att bära frukt för Gud. Samtidigt så är min barnsliga missuppfattning inte heller så tokig som förklaring. Att vara rädd för Gud är det i alla fall inte frågan om. Det är egentligen två ord som översatts lika i 1917 men inte i Bibel 2000. Var inte rädda, säger ju änglarna i den senare översättningen medan frukta bara betyder vörda, känna respekt för i denna Bibel 2000 översättning.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-09 @ 19:34:21
Postat av: klaus

Bra utläggning om fruktan på www.taize.fr

Svar: Ja, verkligen intressant och mångsidig förklaring. Gudsfruktan har aldrig någonsin upplevts som fasansfull för mig utan snarare som den där trofastheten . Speciellt som Messias fruktar Gud känns okontrollerad skräck inte som en relevant översättning av begreppet. Men att känna bävande förundran inför den Helige är ju helt och hållet normalt. Lustigt att jag just idag funderat på ett inlägg på just detta tema. Du får väl se om någon dag vad jag tänkte på.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-09 @ 21:11:33
Postat av: Klaus

När jag står under ett åskväder eller på stranden av ett hav med höga vågor så kan jag känna ett slags blandning av olika känslor, det är inte alls bara rädsla, det är inte heller bara sommarängs-känslor. Kanske där någonstans någonting av vördnad. Bra ord, vördnad. Den måste jag suga på ett tag innan jag förstår bättre..

Svar: Mycket bra liknelse! Det är exakt så jag känner det. Pappas bästis, kyrkoherde e. Jan-Erik Kuoksu kände så för berg. Fjället Kaisepakte är "hans" speciella berg. Han känner sig nära Gud just där. Han har målat det otaliga gånger och eftersom han är en skicklig konstnär känner jag den vördnaden han känner i målningarna. Och varje gång jag passerar Kaisepakte känner jag en ilning av ...ja, det är nog den där hisnande känslan som kallas gudsfruktan. Inte för att Kaisepakte är Gud men mäktigheten påminner om Gud.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-10 @ 09:50:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0