Jag har hört om en stad

Begravningarna kommer

tätare och tätare

som vägskyltarna

när man närmar sig en stad.

Tusentals människors blickar

i de långa skuggornas land.

En bro bygger sig

långsamt

rakt ut i rymden.

 

Tomas Tranströmer har lämnat den sista vägskylten innan man passerar stadsgränsen bakom sig. En poesins pilgrim har kommit fram. Tacksam över att han levt och gett oss så mycket att leva av under våra pilgrimsfärder till den staden delar jag denna dikt med er, kära läsare.  På många sätt den perfekta läsningen i stilla veckan som så mycket Tranströmer skrev, men också på många sätt dagens dikt just för mig just idag.

 

Kommentarer
Postat av: Lars

Flyg..flyg Tomas mot ljuset ! :)

https://www.youtube.com/watch?v=bi_NcGXm3K4


Svar: Amen!
barockbloggen.blogg.se

2015-04-01 @ 02:32:24
Postat av: Klaus

Det finns intressanta program på SvT play om Tranströmer.

Svar: Tack för tipset!
barockbloggen.blogg.se

2015-04-01 @ 10:08:40
Postat av: Lars

Tack Klaus ska kolla i Helgen .

Kommentarsrutan till bloggposten som heter slöseri verkar inte vilja dyka upp så skriver lite här istället: tänker på dom gånger jag tvingats till försörjningsstöd att det fanns folk som förargades över att socialförvaltningen i socialnormen räknar in, lek,fritid,tidning,tv , men man kan göra ett socialt experiment och leva helt utan, jag testade det sista gången jag hade stöd för 5 år sedan i min strävan efter att ha mer pengar över . men efter några månaders väggtittande i lägenheten märkte jag att man blev iriterad,aggressiv,nervös kort och gott mådde inte psykiskt bra, så jag skaffade mig internet lyssnade på musik läste nyheter , kolla hur det gick för nasa med deras utforskning av rymden, kollade konst osv och mådde mycket bättre efter ett tag, får konstatera att en människa har mer behov än bara äta och bo. på mer fattiga sydliga breddgrader kan sådana saker som kvälls mat vara en gemensam by sak som avslutas med underhållning av olika slag, man ska komma ihåg att kvalite och livs inehåll är jätte viktigt, jesus berör ämnet när han säger Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun, alltså vi är inte maskiner som bara behöver bröd och vatten. spelar ingen roll om folk är fattiga antikens människor byggde stonhenge och olika tempel för att det fyllde en viktig funktion för dom , medeltidsmänniskor laborerade med teleskop och ville veta vad som fanns där ute oavsett digerdöd och fattigdom.

Så jag menar man får vara rimlig alla kan inte klä sig i säck och aska för att bekriga fattigdom och människan är inte helt "logisk" i sina behov,lägger man 200 kr i en pappersmugg till en rumänsk tiggare så säger snålheten att han skaffade sig väl busskort åkte till arbetsförmedlingen ? inte säkert kanske han köpte en billig mobil så han kan ringa släktingar, kan ta bilder med kameran och spela spel, för att det gav honom/henne livsinehåll,kultur,kvalite.


Svar: Precis, så sant som det är sagt! Blev helt sur när jag läste om någon hjälparbetare i Rumänien som menade att en del romer "förvaltade" sina tillgångar dåligt. kanske var de Klas Klättermusmänniskor som valde musik och sång före mat, kanske var de genrösa mot andra, kanske var de drogberoende. Men precis samma spektra av männsikotyper ser vi även hos oss. Människan lever verkligen inte av bröd allenast. Ditt experiemnt var intressant. Borde egentligen publiceras. Vet du att i USA är det ofta studenter gör experiment på sig själva pga brist på forskningsanslag. Resultaten av dessa kan ofta vara intressanta för vidare forskning i större skala. Ditt var av den kalibern.
barockbloggen.blogg.se

2015-04-02 @ 03:43:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0