Sommartider hej!

Nyrullad i nytt spån tittar Smilla ut genom stalluckan.
 
Nu råder sommartid i klockornas och almanackornas värld. Ute råder höga snödrivor* och takdropp trots den tidiga timman. Stilla veckan inleddes med Palmsöndagen igår och några säkra vårtecken syns redan:
 
Luckan i stallet där Smilla älskar att spana kan vara öppen vid fint väder.
 
Både Smilla och Chateau tappar vinterpälsen. Kilovis med hår. Det fastnar överallt och ligger i stora högar på gödselstacken så fåglar kan hämta för att bygga bo av.
 
Chili tappar vinterpälsen och ser ut som en skabbräv. Sur när jag borsta bort stora sjok skogskattull från honom. En del får klippas bort som på ett får.
 
Hundarna tappar vinterpäls. Kilovis med hår. Fåglarna kan få mycket varma bon här omkring, vi har många holkar också.
 
Kapten är riktigt kär för första gången i livet. Hon bor i grannbyn. Han ylar , matvägrar och måste alltid gå kopplad annars springer han dit. Jobbigt för honom och oss andra.
 
Sälg och vide har fått små kissar.
 
Vårtröttheten har slagit ner som en klubba i huvudet. Efter 14 är jag en zombie kan bara göra tunga rutinjobb som inte kräver minsta spår av intelligens. Får jag välja sover jag vid 18. Tack och lov för sommartiden som förskjuter dessa tidpunkter till 15 respektive 19.
 
Det är Stilla veckan med allt vad det innebär. Den är lika välkommen varje år.
 
Under Stilla veckan lyssnar jag på hela Messias av Händel. Blev sugen på den när jag såg denna fantastiska BBC-dokumentär som Klaus tipsade om: Händel, Messias och hittebarnen.
 
 
*Inte djupa för det är betonghård skare rakt igenom.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Äntligen mot ljusare tider!
Bara hon inte försöker ta sig ut genom luckan!

Svar: Ja, det skulle var just likt min lilla rymling. Fast nu är det lugnt på den fronten, hon har sina perioder.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-31 @ 08:57:48
URL: http://bondmoranpaudden.blogg.se/
Postat av: klaus

(Sagt med gnälligast tänkbara röst): Neeeeh, jag vill inte jobbaaa, vill vara uuutee, kolla in träädeen, filosofera lite med Lars och Almaaa...
SUCK!!!!

(Dyker ner i jobbet igen)

Svar: Härligt innehåll i ditt gnäll. Känner mig hedrad=)
barockbloggen.blogg.se

2015-03-31 @ 09:17:35
Postat av: Lars

Snart påsk Klaus , är ledig några dagar , så då blir det mer samtalande över nätet för min del och eventuellt kolonin, ska plantera om tomatplantor jag har odlat fram här i köket och får hem sätt popatis som ska gros, ska mekka ihop ett litet plast växthus jag köpt där jag kan odla mer värmekrävande växter, finns betydligt mer givande saker att göra än jobbet , har ju ändå tur att jag har ett så pass fridfullt arbete på en kyrkogård, tycker verkligen synd om många unga idag som arbetar på bemanningsföretag eller som säljare och man hör att dom blir illa behandlade , tillfälliga anställningar osv kan inte vara lätt att vara ung idag speciellt om man inte är säker på sig själv och stark...inte konstigt det finns mycket mental ohälsa ibland unga, läser man i vart fall om i tidningarna.

Svar: Ja, jag har själv nära med erfarenhet av hur bemanningsföretag fullständigt mal ner unga människors hälsa, det är inget konstigt alls att sjuktalen ökar igen. Låter vi arbetsmarknaden fungera som den gör kommer de absolut inte att minska.
Ser fram emot påsk!
barockbloggen.blogg.se

2015-04-01 @ 02:51:57
Postat av: Klaus

Det finns en benämning, jo: "Prekariatet" för de som tvingas frilansa sig fram på arbetsmarknanden under ofta helt ojusta förhållanden. Hemskt och ohållbart.
Vi kan få ett proletariat (Romerna m fl) OCH ett prekariat och så längst upp sådana som låter pengarna jobba medans de själva skrockar självbelåtet.

Svar: Ja detta prekariat av utbildade daglönare sliter sönder sig och kastas bort när de inte längre orkar vara tillgängliga. Är just nu både förtvivlad och arg över hur unga i min närhet bryts ner.
barockbloggen.blogg.se

2015-04-01 @ 10:33:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0