Bibeln som de prostituerades försvarare


målning av Dierc Bouts målad ca 1440-1450

Jag har skrivit förut om hur Bibeln är källan till myten om den godhjärtade horan. Det är väldigt intressant att se hur bibeln så konsekvent tar prostituerade kvinnor i försvar. Även kvinnor som av någon ospecificerad anledning ansågs syndiga, tar bibeln i försvar, ja, tar dem som exempel på hur vi alla ska leva och agera. I texterna om den kämpande tron som är denna veckas texter, kristendomen börjar ju veckan på söndagen och sedan får söndagens texter sätta veckans tema. Evangelietexten är den här:

Medan han var i Betania och låg till bords hemma hos Simon den spetälske kom en kvinna med en flaska dyrbar äkta nardusbalsam. Hon bröt upp flaskan och hällde ut alltsammans över hans huvud.
Några blev förargade och sade till varandra: "Vilket slöseri med balsam. För den oljan hade man ju kunnat få mer än trehundra denarer att ge åt de fattiga." Och de grälade på henne. Men Jesus sade: "Låt henne vara! Varför gör ni henne ledsen? Hon har gjort en god gärning mot mig. De fattiga har ni alltid hos er, och dem kan ni göra gott mot när ni vill, men mig har ni inte alltid. Hon har gjort vad hon kunde. I förväg har hon sörjt för att min kropp blev smord till begravningen. Sannerligen, överallt i världen där evangeliet förkunnas skall man också berätta vad hon gjorde och komma ihåg henne."

Den här texten är hämtad ur Markusevangeliet hos andra evangelister får vi också reda på att Simon den spetälske var en skriftlärd och kvinnan var en "synderska". I traditionen har man pekat ut henne som prostituerad men hon kunde lika gärna vara yrkestjuv, stråtrövare eller en som rymt hemifrån och gift sig med en man som föräldrarna ogillade, ja vad som helst kriminellt eller opassande. Det står inget om att hon skulle vara prostituerad. Men låt oss köpa denna tolkning-nog är det intressant hur Jesus tar henne i försvar; hennes syndiga livsstil, hennes slösaktiga beteende och därutöver ganska överspända handlande där hon gate-crashar in på festen hos Simon och häler dyr parfym över honom, en som ansågs extra lämpad för kvinnor dessutom! Han ger i denna text ingen reprimand alls till henne, bara till dem som plötsligt bryr sig så mycket om de fattiga.

Jesus säger mycket med denna text till mig. Jag som absolut skulle ha sagt som lärjungarna som tyckte att man borde sålt flaskan och gett pengarna till fattiga. Jesus säger ju att det är okej med lyx, med skönhet och att bara njuta av något. Han säger inte att vi inte ska bry oss om det fattiga, men att vi kan göra både ock. Det ena ska inte utesluta det andra. Vi måste inte gråta och kvida jämt för att bära den sörjandes bördor. Vi ska också glädja oss med den som gläds. Världen är full av lidande , men också av glädje och den kristna människans frihet är att sörja med den som sörjer men att också kunna glädja sig med den som gläder sig.

Jesus säger til mig: « Kära Barock-Olga, vad gör det om en människa bygger orangerier på sin gård, kanske har hon också byggt skolor och barnhem, det har du inte tagit reda på. Barock-Olga, man kan få njuta av allt det vackra som skapats även om människor lider.» och nu när Jesus säger det så kan jag ta det, för han vet mycket om lidande och om att njuta av doften från nardus.

Här intill nardusblommor.

Här nedan ett klipp av annorlunda slag. Ingen musik men Rob Bell som talar om vad andlighet är enligt Bibeln. Passar in på veckans tema om den kämpande tron tycker jag.



Kommentarer
Postat av: Lars

Ja det finns ju Rahab i Bibeln som näms i goda ordalag och dommare jefta som först hade ett besvärligt liv han blev utstött ur sin familj och stad för hans mor var en prostituerad men sen kom dom på att dom behövde något som försvarade staden mot filisteer och då dög jefta igen :)



Håller helt med dig när det gäller att kunna ta till sig goda ting, vissa retar sig kanske att gamla trädgårdar och orangerier byggdes av kungar och baroner men jag menar man får se det goda och användbara som kom fram. som nutidsmänniskan kan lära och njuta av detta. Ta exempel min mor och far har en ganska stor trädgård som ligger inbakad i en skog så det finns stora fina löv träd, växter smått o stort rosor lök och potatis om varannat och ett växthus där min mor vinterförvarar sitt fikonträd men hon har även vindruvor och annat kul. Det är en "lyx" som nutidsmänniskan har här i sverige som förr bara var förunnat grevar, för fint och ljuvligt att missas tycker jag :)



Postat av: Johanna

Ah...gillar det Jesus säger till dig!

2011-03-21 @ 17:04:06
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Lars. Ja trädgårdar tror jag vi skulle behöva allihop. Härligt att kyrkogårdar finns och parker i städer. Där kan vi få vara i paradiset en stund. Jag har alltid gillat kyrkogårdar även som barn, jag fick jbba på kyrkgårdar också, det var ett givande arbete, vilken tur du har och trädgårdsarbete pågår väl lite längre i Skåne än i Poikkijärvi-där var det mest snöskottning.



Johanna: Ja, det är skönt när någon säger till mig på skarpen ibland!

2011-03-22 @ 11:02:33
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0