Citron igen

Jag skrev för en tid sedan om citrontricket för att minnas. Idag skrev jag en tenta som jag pluggat med det tricket och jag tog fram mitt citronskal vid tentan. Det hjälpte, som det brukar göra. Innan tentan fick jag också tid att sitta i lugn och ro med en andaktsbok av Yöva Eggehorn på biblioteket. Det har jag aldrig gjort förut, men detta ska hädanefter bli min musik, koncentrationen blev lugn, total och fokuserad utan störande nervositet. Jag har nog aldrig mått så bra av att skriva en tenta.

Så här kändes det att skriva fransk språkhistorietenta idag:




Kommentarer
Postat av: Lars

Yup det tror jag du gör rätt i, citron + andaktsbok :)



Vad pluggar du till Alma, eller du läser vissa ämnen kanske ?



hoppas det snart blir vår och lite gröna löv ;)



Postat av: ulla

Ett rofyllt inlägg.

2011-03-29 @ 06:56:00
URL: http://www.textilejoy.blogspot.com
Postat av: Bråddjup

Skönt att det gick bra! Hörde en idrottpsykolog prata om hur man skulle kunna använda ett liknande trick för att ta fram positiva känslor vid ett maratonlopp ex; man skulle skriva ner de positiva känslorna och tankarna man erfar i samband med träning i en anteckningsbok med samma färg som de skor eller träningskläder man tänkt använda vid tävlingen. När man sedan springer i skarpt läge och ser den speciella färgen på sin utrustning, så kommer man att minnas de positiva känslorna man nedtecknat i sin bok och på det viset kan man genomföra sitt lopp med en bra känsla hela vägen.

Ett sätt att inte få in en massa hur-ska-jag-orka-tankar i systemet.

2011-03-29 @ 15:23:43
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tackar!

Trevligt att man kan inspirera någon litegranna :)

2011-03-29 @ 17:31:21
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Lars: Jag är ganska nyutbildad gymnasielärare men vill egentligen ha fler språk i min examen så nu läser jag franska för andra gången i livet. Hoppade dumt nog av b-kursen i franska för flera år sedan och trodde nog att jag skulle städa, rensa avlopp, skotta och gräva gravar i resten av mitt liv. Jag har alltid gillat språk och drogs ner i det romanska språkträsket redan på gymnasiet där jag läste franska, italienska och latin.



Lika onödigt att lägga tid på som orangerier när man kan engelska säger en del. Men det bryr jag mig inte om, det är vackra språk och livet blir så mycket intressantare när hela den franskspråkiga/ italienska kulturen öppnar sig för oss svenskar som är så inlåsta i den anglosaxiska världsbilden.



Ulla: Ja, hela dagen kändes rofylld och full av fokuserad energi och den här citronbilden tycker jag visar hur det känns. Jag har väntat på att få använda den.Nu kom tillfället.



Bråddjup: Jo, det var nog så det blev för mig. Fast jag inte visste om teorin bakom. Hoppas kunna kopiera det inför kommande tentor.



Johanna: jo, du skriver så fint om din söta fuxdam!

2011-03-29 @ 22:55:41
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

Förstår dig helt. kroppsarbete hela livet är inte det lättaste att klara. Jo fransmännen var väl tämligen kultur ledande under en del av barocken men tyvärr stängt för många av oss svenskar pågrund av språket :/



Hör och häpna komunen vill att jag ska byta ut min praktik på kyrkogården mot en praktik på en hästgård för dom behöver folk o kan ev leda till arbete, har läst på gårdens hemsida att många som har hästar på gården vill ha full service och förstår att mitt jobb innebär att ta ut hästar släppa i hagen mocka ge dom mat osv...ska bli intressant och se hur det blir :)

Postat av: Alma-Lena

Lars: Jag hade alltid tyckt att det vore kul att vara lärare. Genom åren av diverse lärarviklärde jag mig hur mycket jobb det är med betydligt mer än 45 timmars arbetsvecka som regel och tvekade för barnens skull. Men sedan tänkte jag att det håller inte mitt spring med olika jobb, 10 timmars arbetsdag och aldrig semester för att pussla ihop till en heltidslön heller och framförallt inte nu när de hotar alla födda efter 1950 med att måsta jobba till minst 79.



Vilket kul jobb du verkar få! Hoppas det går igenom, men du får räkna med hårt jobb!

2011-03-30 @ 06:27:23
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0