Hästhandel

Jag har en bästis. Alla borde ha en sådan. Vi har känt varandra sedan tonåren och har sedan dess fördjupat vår vänskap genom åren. Många intressen har vi delat genom åren, men hästarna har mer varit bara mitt intresse. Men så kom hennes dotter som blev en riktig hästtjej och på så sätt blev min bästis också hästbiten. Nu letar de ponny att älska och äga tillsammans.

Vi tittade på en raring på Pingstaftonen. Mörkbrun med ståtligt hovskägg stod han där så stillsam i sin hage, connemaraponnyn med det franskklingande namnet. Vi vet inte om det blir han, men han var en trevlig häst. Mycket riden och samarbetsvillig. Det är lyxigt att få följa med på hästköparresor och det är underbart att nu dela också denna viktiga del av mitt liv med min bästis.

Här är sötnosen:



Barock företeelse i tiden - Oupplyst blivande monark

 Barockbloggen sätter en ära i att vara inaktuell och hade naturligtvis önskat att en fråga som har med kungar och drottningar att göra skulle tillhöra de inaktuella. Tyvärr är det inte så i vårt land. Sverige regeras av monarker trots att vi är en demokrati. Nå, så är det i de få kvarvarande europeiska monarkierna, de är alla demokratier med en mer eller mindre maktlös monark. Barockbloggen måste alltså till sin stora sorg behandla en aktuell barock företeelse som borde vara hur inaktuell som helst; kungahuset.

 Alla kungahus är löjliga men det svenska kungahuset är nog det mest skämmiga ändå. Ena dagen är det kungen som stapplande läser innantill ur ett tal som någon annan skrivit-trots att han övat på att hålla tal i 50 år. Andra dagen hyllar vår statschef sultanen i Bruneis fina förhållande till sina maktlösa undersåtar. Nästa dag säger hans fru att nazimen drog upp Tyskland ur förnedringen efter Versailles-freden.

Det senaste tillskottet i exemplen på våra oupplysta svenska monarker är kronprinsessan Victorias önskan att leka Hollywood när hon gifter sig. I kyrkan ska hon ledas som boskap till altaret av sin pappa kungen som sedan ska överlämna henne till hennes nya ägare, Daniel av Ockelbo (eller vad nu hans kungliga titel blir).

Ärkebiskopen har protesterat mot denna barocka sed, som inte ens under barocken var den kyrkliga seden i Sverige. I Sverige har mannen och kvinnan tillsammans gått in i kyrkan som ett bevis på att de ingått en frivillig och ömsesidig överenskommelse där ingen säljs av sina fränder till en ny förmyndare. Detta struntar dock vår blivande statschef i. Trots att hon ska representera Sverige och det svenska, och har enormt bra betalt för det, vill hon alltså inte följa svensk sed eller svenska kyrkans högste företrädares råd.

Vad blir nästa steg? Från den kvinnoförnedrande boskapshandel som Victoria nu vill sprida ut i landet på sin betalda arbetstid mot allt förnuft och etikett, är inte steget långt till att exempelvis offra höns när hon döper de kommande små drottningbarnen. Kommer svenska kyrkan att mesigt, fjäskande gå med på det också när hovet "sätter ner foten"? Hur långt kan Victoria gå i förakt mot svenska och kyrkliga seder utan att vi andra "sätter ner foten"?

Ärkebiskopen borde på alla sätt stå över en oupplyst blivande monark. Han kan vägra viga henne under för kyrkan ovärdiga förhållanden. Barockbloggen vill med kraft protestera mot denna barocka modenyck som vår oupplysta kronprinsessa genomdrivit på ett sätt som endast tonåringar vanligtvis gör och hoppas ärkebiskopen drar sig ur detta ovärdiga spektakel medan tid är. Låt någon gammal hästhandlare ta över. Ärkebiskopar ska inte syssla med boskapshandel.

Kronprinsessan må förakta sitt folk och de seder vi har här i landet, men ärkebiskopar väljs och vräks faktiskt fortfarande. Det bör Wejryd begrunda. Barockbloggen hoppas att han tar ett värdigt och modigt beslut i frågan.


Må du leva i intressanta tider!

En del kan förledas att tro att barockbloggen hyllar det förgångna och dissar det som är nu, intet är mig mer främmande. Tiden mellan 1550 och 1750 var ingen trevlig tid i Europa. Människor i allmänhet dansade inte sarabande i sidenbrokad hela dagarna. De flesta människor ägnade inte helgdagskvällar åt Taffelmusik och hertigen av Brandenburg var en av ytterst få personer som kunde beställa och avlyssna musikaliska verk av storheter som Johann Sebastian Bach. Det stora flertalet sjöng kanske koraler av Bach i kyrkan och såg ett och annat mästerligt konstverk i kyrkan. Kyrkan var den maktfaktor som nådde längst ut bland vanligt folk. Men någon kulturell höjdpunkt var sannolikt inte barocken för det stora flertalet.

Reformationen ledde till intressanta saker; demokratitankar började tänkas; läskunnigheten spreds och nya sätt att fundera kring livet och döden ledde till storverk inom naturvetenskapen. Samtidigt drog reformationen och katolicismens motreformation igång hemska och långvariga krig i Europa. Det trettioåriga kriget där renässansfurstar som, inte ville bli kalif istället för kalifen, utan kyrkans överhuvud istället för Påven, stred mot andra renässansfurstar som föredrog att vara påvedömet trogen. Krig och inte konst präglade vardagslivet för långt fler människor i Europa, inte minst i det ständigt krigförande Sverige.

Under dessa tvåhundra år lades dock grunden till så mycket av det vi nu räknar som själklart och omistligt: postväsendet,
religionsfrihet, parlamentarisk demokrati, folkskola, jämlikhet och yttrandefrihet. Naturvetenskapliga och geografiska upptäckter som vidgade världsbilden gjordes och musiken började använda dur- och mollharmonier. Men få av dem som levde i Sverige då kunde glädja sig åt detta. de allra flesta levde i armod i smutsiga och mörka stugor där de endast blev påminda om de stora händelserna utanför hembyn av prästens kungörelser i kyrkan och genom att rotesoldater eller båtsmän skrevs ut till alla ändlösa krig. Några av dem kanske återvände med berättelser om krigen. Dessa fick säkert uppmärksamhet, men om den kunde uppväga krigsminnenas fasor och kroppens skador är nog osäkert. (På målningen syns Rubens skildring av Krigets fasor)

Selma Lagerlöf har skrivit en gripande berättelse om denna tid som tar upp hur vanligt folk påverkades av de stora historiska skeendena Herr Arnes Penningar. Det är inte bara en spännande spökhistoria utan också en skildring av hur mardrömslikt skrämmande och obegripligt kriget måste ha tett sig för de människor som bara betalade skatt, plundrades och sände sina pojkar till ett ovisst öde.

Det sägs att en kinesisk förbannelse lyder: Må du få leva i intressanta tider. Om det är sant att en sådan förbannelse finns eller ej, kan jag inte avgöra, men jag vet att det i alla fall stämmer. Intressanta tider är bäst på avstånd, att leva mitt i dem ska man vara glad för att slippa.





Alltid på en söndag

För måånga år sedan bodde min häst ca 25 km från mig. Rakt västerut mot Kalixälvens fjällsjöar körde jag varje dag. På söndagarna kom jag tidigt på morgonen, samtidigt som stallägarnas son kom hem från sitt nattskift vid femtiden på morgonen. Jag är morgonpigg, men denna tidiga timme berodde också på att jag skulle vara på ett av mina jobb klockan 10.00. Så efter morgonsysslor och härliga ridturer, slängde jag mig i bilen och skyndade hem till dusch och jobb. En vårvinterdag 1999 när jag åkte hemåt slog jag på radion och P2 var inknappad, vanligen var det P1, och den mest underbara livsbejakande barockmusik fyllde bilen. Jag hade råkat slå på "Alltid på en söndag" och det var kärlek vid första öronkastet. Sedan dess har "Alltid på en söndag" varit veckans radiohöjdpunkt för mig (det började sändas 10 januari 1999-så jag har följt med nästan från första början).

Vassilis Boulonassos måste ha Sveriges mysigaste radioröst och han smickrar oss lyssnare och kallar oss "hedersgäst" i detta program med musik som inte behöver bäst-före-datum. Musiken är inte bara från barocken, nej det är musik från tidig medeltid och framåt till och med barocken, presenterad av kunnige Boulonassos,stillsamt men passionerat.

Denna Pingstdag har jag och min lille Aron varit i Pengsjö 40 mil härifrån och njutit en underbar frukost och sällskap av Miriam, Fredrik , Emma-Lie och Jasmin medan programmet gick på radion, så nu lyssnar jag i efterhand medan jag skriver dessa rader och regnet öser ner. I stället för att körsjunga dricker jag och dottern läkande drycker; Avocadosmoothie (500 gr. frysta jordgubbar, en liter Tranbärsjuice och en avocado mixas) och te gjort på torkad älgört från förra sommaren. Båda två lika goda och välgörande.

En ovanlig Pingstdag blev det också i år eftersom den tillbringades mestadels på E4:an tillsammans med bara en av familjemedlemmarna. Men jag behöver åtminstone inte missa "Alltid på en söndag" som jag nu lyssnar på medan jag kurerar mig och läser och begrundar Pingsten i Apostlagärningarna 2. Målningen, målad 1750 av den österrikiske målaren Joseph Ignaz Mildorfer (1719 - 1785)  anknyter naturligtvis till dagens stora firande av den Helige Andes ankomst-nu bor Gud i oss!

"Då skall de inte mer behöva undervisa varandra...och säga:"Lär känna Herren", ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren." Jer. 31.

Pluderhosor åt alla!

En sak som förundrar mig är vår mänskliga förmåga att bete oss urlöjligt, grymt eller klä oss helt utflippat bara för att få vara med. Vi trampar glatt ner alla våra värderingar, säljer svärmor och hennes systrar, samt tar på oss skrattretande ting, eller bombbälten - bara för att få vara med. Modet är det tydligaste uttrycket för detta eftersom exakt samma person kan uppfattas helt olika i exakt samma klädesplagg beroende på när man betraktar personen i fråga.

Glasögonbågar som gjorde en människa ärtig på 70-talet framkallar skrämd tystnad, generade leenden eller gapskratt idag. Samma människa tog kanske på 70-talet på sig en hellång brun plyschkjol och orange yllekofta utan behå när hon ville vara extra sexig och hon fick säkert beundrande blickar och skamliga förslag trots att hennes barnbarn idag viker sig dubbla när de ser henne på bild i denna utstyrsel. Samma barnbarn som i snöstorm eller stekande hetta, i helg som söcken alltid har på sig: 1)Björn Borg eller Calvin Klein-kalsonger 2) keps med tryck 3)huvtröja ovanpå kepsen med tryck 4) slitna gympaskor, tre  nummer för stora, oknutna 5) jeans eller träningsbrallor nedhasade UNDER rumpan så de går lika smidigt som reumatiska kassaskåp av märket Franz Jäger.

Barocken beundras av många som en tid när både män och kvinnor fick klä sig vackert-om de hade råd förstås. Siden, sammet, knypplade spetsar och silverbroderier bars av män och kvinnor med makt och pengar. Idealet var storvulet och mycket tyg. Trots det myckna tyget ville man ändå framhäva vissa kroppsdelar. För kvinnornas del var det den överdrivet insnörda midjan. Männen åkte varken bil eller skoter, i stället red de mycket och ridning ger snygga ben och vader som naturligtvis visades upp.

För att riktigt accentuera den smala midjan böljade kvinnornas kjolar ut över höfterna desto mer med hjälp av diverse arkitektoniska konstruktioner som breddade höfterna lika mycket som midjan därovanför med korsetters hjälp drogs ihop (33 cm var standardmidjemåttet vid franska hovet).På samma sätt accentuerade männen sina ridmusklade ben i de fantastiska pluderhosorna; puffbyxor i flera lager tyg. Undertill siden eller sammet med generös vidd, utanpå något staidigare material som slitsats upp så det undre tyget puffade ut i gliporna. Snyggt, lyxigt och perfekt för att accentuera muskulöst deffade ryttarben.

Här intill ser ni ett vackert exempel på välväxt karl med stilenlig klädsel, den svenske renässansfursten Erik XIV. Lägg märke till den lilla upphöjningen i grenen som naturligtvis är till för att visa upp hur väl utrustad pluderhosornas bärare är!

Här under den, med rätta, berömda bilden av spanska hovets damer och självporträttet av Diego Velasquez. Damerna och de små flickorna är alla stadigt korsetterade så de mer liknar hårt stoppade porslinsdockor än levande människor med rörlighetsförmåga men det märks att de inte bryr sig ett dugg om den obekväma klädseln på de beundrande blickar de ger sig själva i spegeln, där också konstnären syns bakom sitt staffli.

 Som ett snapshot från den spanska guldåldern ter sig bilden, som knappast målades på ett ögonblick, men trots detta ger oss intrycket av att vi faktiskt får tjuvkika in i det mest privata hovlivet. Flickornas, speciellt den minsta flickan som tycks ha fått en helt ny klänning som provas på henne för första gången.

Flickans och oblyga beundran för sin praktfulla uppenbarelse och de blickar som ser rakt på betraktaren genom seklerna får mig att inse att vi människor är allt bra lika. Vi följer tappert modet och känner oss som finast när vi något på oss som stämmer med tidens smak. Just i det ögonblick som vi ställer oss framför spegeln i någon ny kreation finns ett ögonblick av beundran innan vi hunnit börja leta fel och skavanker på våra kroppar. Det ögonblicket har Velasquez fångat och man får hålla med damerna; visst är de fina!


Kraftskapande ridhelg



Vad det är roligt med ridläger för tanter och farbröder! I denna ålder försvinner så mycket av det som kunde förmörka liknande aktiviteter när jag var barn; rädslan för de tuffa tonåringarna som rökte och kritiserade varje rykttag, uppsittning eller galoppfattning-högljutt. Den där ängslan att inte få någon kompis i den statustrappa som man säkrast flydde från ute i stallet hos någon trygg häst, skräcken att göra bort sig och exempelvis ramla av hästen man tilldelats eller den illamåendeframkallande nervositeten inför den strängt militäriska ridläraren.

Idag skulle jag aldrig betala för elaka ridlärares trista och meningslösa "undervisning", folk som inte beter sig som folk kan man bara strunta i och hästen är oftast min egen kompis Chateaux eller någon annan häst som jag själv valt ut. Så odelat roligt det är när det är så.

I helgen har jag varit på ett sådant roligt ridläger för hästälskare i åldrarna 20 till 60 ungefär och hästarna är på dessa läger en härlig blandning av halvblod, ponnyer, kallblod, arabiska fullblod och curlyhästar. Det är Ewa som varit på besök i Kalix igen och väglett oss både i teori och praktik i kraftskapande ridkonst.

Hon har bjudit på så många insikter och aha-upplevelser. En del har jag hört förut på tidigare ridläger med Ewa, men det är som om det tar tid för poletter att trilla ner och  "repetitio est mater studiosum" som bekant. Förutom att man lär sig så mycket är det så befriande att rida för Ewa. Hon försöker inte få oss att kämpa emot instinkter som exempelvis att använda händerna. I stället utnyttjar hon vår hjärnas förkärlek för det händerna gör till att förbättra samspelet med hästen så att vi använder händerna konstruktivt när vi rider.

Hon påminner också om att hästen endast står på fyra ben när den står stilla och för att förbättra vår känsla för balans är det viktigt att förstå att hästen står på två ben, ibland ett ben eller kanske tre, men aldrig fyra, när vi rider i rörelse. Hon får mig och Chateaux att upptäcka nya saker vi faktiskt kan, fast inte jag trodde det.

Vi talade också om att ridkonst är just en konstart och varje ekipage kreerar sitt eget unika konstverk.Det är också en givande insikt, så försvinner behovet att jämföra sig med andra. Efter en sådan här helg är jag full av energi, en typisk kraftskapande ridhelg.


Fux med dam åtföljd av mopsHär finns inga bilder från helgen, eftersom min dator vägrar ta emot min kameras bilder så de går att lägga ut här på bloggen. I stället får ni titta in hos Walkyria http://walkyria.blogg.se och se hennes trevliga bilder från kursen. Här på barockbloggen finns det ändå alltid plats för en  hästbild, den här damen till häst får representera ridande kvinnor i Kalix(snart kommer boken!). Den är målad av hästmålarnas Da Vinci; George Stubbs 1724-1806.

Vill ni se damer till häst på riktigt finns chansen att se Ewa och elever i aktion på Ponderosa i Kalix den 19:e juni.




Stilla flyter Korpikån- INTE

Vårmorgnar är det härligt att springa runt i trakten där jag bor. Här möts två älvar; Sangisälven med den strida Björkforsen just innan den mindre Korpikån flyter ihop med Sangisälven några mil uppströms älvens utlopp i nordligaste Bottenviken.

Sangisälven består här i trakten av en rad forsar men Korpikån påminner mest om ån där Nalle Puh och hans vänner uppfann den utmärkta leken Puh-pinnar. Den rinner så lugnt och föga upphetsande genom ett grönt jordbrukslandskap, kantad av sälgar och aspar.

Men nu, efter den plötsliga ryssvärme som blåst in till oss från öster och tinat nästan all den myckna snön, rinner den kraftfullt, detta det största biflödet till Sangisälven. När sedan de livliga älvarna möts bildas en virvlande sjö vars stränder både blir ödelagda och eroderade av det vilda vattnet men också gödslas av slam och mineraler från berg och jordbruksbygder från lågfjällen kring Överkalix och jordbruksbygderna kring Morjärv. Därför finns kring älvarna ett rikt djurliv, på påskafton såg vi utterspår och några dagar senare bäverspår på älvarnas is. Björnmöten är inte ovanliga i älvdalen och älg och rådjur lever i skogarna kring vattnen. Min man och en av sönerna såg förra sommaren en bäver simma förbi där de stod och fiskade uppströms Björkforsen. (Då visste de inte att bävrar här i trakten inte är att leka med. Hade de läst detta hade de kanske sökt upp en säker position utom räckhåll för bäverns enorma tänder.)

Så mycket liv bildas i älvarnas möte och när jag Kristi Himmelsfärdsdags morgon sprang för att se vad som hänt under natten med islossningen och vårens vilda framfart lyssnade jag till en lutasvit av Bach och kom att tänka på reformationen och motreformationen. Hur den livligt forsande reformationen möttes av en nästan lika stark motreformation och i kollisionen skapades inte bara förödelse och långvariga krig, utan också det mesta av det bästa i vetenskap, litteratur, konst och musik som Europa har frambringat. Här får ni få höra lutasviten jag lyssnade till:




Apostlahäst

Nyss hemkommen från Turkiet, det land där kristendomen först blev en europeisk religion genom, bland andra, aposteln Paulus, funderar jag kring denne märklige man och en märklig målning som föreställer den stora vändpunkten i hans liv.

Historien börjar när Saul, en skriftlärd och fanatiskt religiös man med ett uppdrag från Gud: att utrota den nya sekten som följde den korsfäste nasaréen Joshua, var på väg till Damaskus. Plötsligt bländades han av ett sken från himlen och föll till marken. Blind och hjälplös fördes han till Damaskus där Ananias, en efterföljare till den korsfäste, med fruktan för sitt liv, sökte upp Saul och bad för honom så han fick sin syn tillbaka. Därefter blev Saul mer känd som Paulus, latin för "den lille", och genom honom spreds det glada budskapet om Guds räddning genom Jesus, den latiniserade formen av det judiska Joshua, runt hela Medelhavet.

Den lille Paulus som förs så påtagligt från mörker till ljus har alltid fascinerat mig. Kanske för att jag själv aldrig varit särskilt stor och ståtlig eller för att också jag kan vara en tvärsäker besserwisser som då och då blir överbevisad om hur korkad jag varit.

Men mest är det nog eftersom Paulus skriver sådana kraftfulla brev till församlingarna han grundade och/eller besökte runt om i sydeuropa och mindre Asien. I breven framträder en levande person från antiken med starka känslor och ett mjukt hjärta. Han diskuterar intellektuellt och intelligent, han är påläst och vältalig, men också ödmjuk och lite barnslig ibland. Men det finns alltid ett diskussionsutrymme hos honom, tvärtemot vad många tycks tro. Så är det ju med alla dessa gamla berättelser, alla tror sig veta vad de berättar men få kollar upp vad som egentligen står där.

Litar du på vad jag skrivit här? Varför inte se efter själv i Apostlagärningarna 9.

Paulus avkastad från en skäck.



Njut också av detta barockmåleri av chiaro-scuroteknikens första stora namn; italienaren Caravaggio (1573-1610). Just chiaro-scuro(ljus-mörker) måste vara den perfekta tekniken för att återge denna berättelse om bländande ljus-blindhetens mörker och sedan åter till seende och ljus igen. Dessutom är det en av de absolut vackraste hästmålningar jag vet med något så ovanligt som en skäck som hästmodell. Skäcken ser lika förvånad ut som min egen Chateaux när jag då och då trillar av henne. Den tar ett hänsynsfullt och försiktig kliv med sitt framben för att inte trampa på sin hjälplöse ryttare. Paulus är avbildad som en yngling i romersk stil; skägglös och klädd i kort-kort, just i det ögonblick som han får se den korsfäste och höra honom fråga: "Saul, varför förföljer du mig?"

David

Hurra för min brorson David som fyller 19 år i dag! Han är konstnärligt begåvad så jag vill hylla honom i italiensk stil med ett barockstilleben målat av Caravaggio och en passande fanfar av Scarlatti!











Verksamma Valborgar

Den första maj ska man ta en cykeltur oavsett om det blåser 30 sekundmeters snöstorm eller solen skiner över torra vägar. I Sverige firar vi valborgsmäss kvällen innan, vi gillar det där med att ta ut glädjen i förskott-för säkerhets skull. Men det är idag det är den heliga Valborgs egen dag. Det är inte hennes "himmelska födelsedag" som firas 1 maj, utan den dag hennes reliker flyttades till Eichstätt från klostret i Heidenheim där hon dog. Detta datum firas till exempel i Finland (Vappu) och Sverige, fast hon i helgonkalendern firas 25 februari,när hon dog "den himmelska födelsedagen."

Valborg räknas som Englands(där hon föddes) och Tysklands(där hon verkade som missionär och abedissa) första författarinna. Jag vill inte alls lansera någon "motdag" till första maj som arbetarnas helgdag. Valborg var en hårt arbetande person. Därför vill jag idag uppmärksamma arbete med att påminna om Valborgar som arbetat, men också uttryckt sig kreativt i sin verksamhet; som författarinnan Valborg och hennes 1000 år yngre namne Maria Antonia Walpurgis Symphorosa (1724-1780).

Maria Antonia Walpurgis Symphorosa skrev bland annat uppskattade operor varav en handlade om amazonernas drottning Talestri. En aria från denna följer här och blir min hyllning till min kära släkting Valborg som i somras, fullt verksam med sitt kreativa liv av bakande och slöjdande, satte sig i en stol och helt stilla fick fira sin "himmelska födelsedag" och förenas med verksamma Valborgar i himmelriket där arbetets möda är slut, bara dess glädje återstår.


Här syns den heliga Valborg när hon symboliskt reser det kristna korset i Tyskland som barockmålaren Peter Paul Rubens framställt det. De röda färgerna och fladdrande fanorna passar så bra in på denna dag.



RSS 2.0