Kristi Himmelsfärdsdag
En av mina favoritdagar i kyrkoåret är denna. Kristi Himmelsfärdsdag kommer så rätt i tiden varje år när man bäst behöver pusta ut. Men i år blev den direkt livräddande för mig. Jag gillar dessa extra helgdagar mitt i veckan, veckorytmens synkoper som gör livet intressant. Man reagerar. Just ja, det är ju söndag på en torsdag!
På samma sätt bryts den invanda jordbundna lunken med att Jesus gör något märkligt denna dag. Från att ha uppstått från de döda, vandrat omkring på jorden som vanligt, gjort upp eld, fiskat och ätit fisk och glödkakor med sina vänner, lämnar han nu jorden och blir himmelskt allestädes närvarande och därmed osynlig men närmare sina vänner än någonsin tidigare.
Fanny Brate f. Ekbom
1889 målade Fanny Brate Sov så sött-baby i barnvagn
Flicka vid fönster 1907
Hennes bilder är dock allt annat än fornnordiskt kärva. De är snarare sekelskiftesnordiskt ljusa med en dragning åt det idylliska. Inte minst hennes barnporträtt lyser av värme. Här ovan hennes dotter Torun på målningen Flicka vid fönster. Hennes bilder påminner mig om Mumindalen utan Mårran. Det är alltid sommar och själv är Fanny Brate en muminmamma som får barnen att synas precis som när muminmamman med hjälp av mormors kur gör Ninni synlig. Dels blir barnen rent konkret synliga som huvudpersoner i hennes målningar, dels stred hon för en pedagogik och flickors rätt att få ta del av den. Hennes döttrar blev också kreativa kvinnor.Kurragömma 1896
Konstvänner 1885, signerad Fanny Ekbom
Torun Brate (1891-1993), gift Munthe, blev själv konstnär. Hon hade sin sista separatutställning 100 år gammal och Toruns dotter Astrid blev i sin tur konstnär. Fanny Brate tycks alltså ha förärvt blick för vardagens skönhet och begåvning till barn och barnbarn. Barnbarnet Astrid Munthe de Wolfe blev förutom konstnär också mamma till Lorne de Wolfe i Hansson de Wolfe United som är mest känd för sången "Var kommer barnen in".
Jag har kallat dig vid namn III
Fanny Brate*, Namnsdag, 1902 Olja på duk Nationalmuseum
När kristendomen spreds till oss spreds också kristna förnamn. Föräldrarna ville namnge sina barn så att de blev som helgonet Anna, samtidigt som de hoppades kunna räkna med Sankta Annas förböner för barnet. Namnsdagen blev en stor festdag i en tid när man sällan visste vilken dag man föddes om man inte tillhörde det lilla toppskiktet i samhället. Slavbarns och andra icke-romares födelsedagar noterades inte i det välorganiserade romarriket ens, så varför ödsla sådant på fattigfolk i världens utkanter? Det var visserligen en högreståndssed att fira sin födelsedag under antiken eftersom man var nästintill besatt av auspicier dvs att försöka förutse framtiden och de trodde att man funnit ett sådant verktyg i astrologin där födesletiden anses styra hela människans liv. Men den absoluta majoriteten människor hade inte koll på födelsedagen, knappt året. Det var för majoriteten människor som när Crocodile Dundee undrade över när han var född och fick det lakoniska svaret: "På sommaren."
Fattiga firade således inte sina födelsedagar men med kristendomen kom alltså namnsdagsfirandet. Sitt namn kom man ju ihåg och ibland noterades också dopdagen som också högtidlighölls. Så var det för William Shakespeare och de flesta av hans samtida. Därför vet vi att Shakespeare döptes 26 april 1564 utan att veta exakt när han föddes.
Namnsdagen däremot firades mest eftersom det var helgondagen, det helgons minnesdag som föräldrarna valt till barnets eget skyddshelgon och förebild. Man behövde inte generat stå i centrum på denna dag utan fick gömma sig bakom ett helgon som klarade uppmärksamheten så mycket bättre. "Esse non videri" kunde förverkligas samtidigt som det blev lite lagom festligt, det var ju helgonet som firades inte jag själv. Min farmor kom alltid ihåg min namnsdag. Presenter, ett telefonsamtal eller en tårta. Aldrig besvärligt och pinsamt på samma sätt som ett födelsedagsfirande kan kännas när det blir för storslaget. Kanske är det därför jag tycker så mycket om mina namn?
Hur som helst gillar jag namnsdagar. De tyngs inte av kommersiella krav på samma sätt som födelsedagar. Man slipper också tröttsamma skämt om hur värdelöst gammal man blivit och man måste inte heller svara med att lika skämtsamt ursäkta sig för att man haft den usla smaken att överleva ett år till. Man kan bara inkassera sitt grattis, tänka på sitt helgon, sin förebild och tacka för den vänliga omtanken. Utan krav på presenter, kalas eller tackkort men i full frihet att ta till hela arsenalen när man känner för det. Det är också lätt att gratta någon på namnsdagen. Ingen blir generad, bara glad. Barockbloggen kräver: mer namnsdagsfirande åt folket!
* Fanny Brate f. Ekbom 1861-1940 konstnär som inspirerade Carl Larsson till hans interiörer av familjeliv. En spännande konstnär orättvist bortglömd, därför har hon en egenbloggpost här.
Vårsolen värmer
Även hästarna njuter av vårsolens värme som plötsligt överföll oss "från ett oväntat bakhåll". Chateau lägger sig bara ner i hagen om jag är i närheten och hon somnade nästan genast i solvärmen med nosen i backen. Smilla sover fortfarande på fölvis. Det ser läskligt ut för den oinvigde och oändligt avslappnat ut för den som vet hur lugnt en sovande häst andas.
Jag har kallat dig vid namn II
När en man i Jukkasjärvi socken skulle registrera släktnamn nämnde han att på samiska kallades han Skaegga. Prästen ville veta vad det heter på finska som var det administrativa språket i kyrkan här i norr, Skaegga svarade : "parta" (skägg). Men prästen tyckte inte det passade; "du har ju bara mustasch" och prästen skrev in namnet Partapuoli (halvskägg) i kyrkboken och gav den stora släkten sitt nuvarande efternamn.
I den koloniala administrationen i det svarta Afrika valdes ofta kolonialspråkets översättning av det afrikanska namnet eller något helt annat. Nelson Rolihlahla Mandela skriver i sin läsvärda självbiografi om hur en skollärare gav honom namnet Nelson. Fastän hans lärarinna fröken Mtingane självsvåldigt kallade honom Nelson efter den brittiske amiralen, klagar han inte.Och får man heta Upendo/ Beloved(=älskad) eller Precious som Mma Ramotswe finns det förstås inget att klaga på
Vi sena tiders barn förfasar oss ändå; vilket myndighetsmissbruk! men jag undrar om inte det är en anakronism. Varken Nelson Mandela eller de indelta soldaterna verkar ha blivit modernt "kränkta" trots kolonial prägel eller aldrig så kränkande soldatnamn. Inte heller verkar herr Skaegga ha störts av att Parta fick bli Partapuoli. Vad man kan utläsa ur källorna hade inte ens Gustav Vasas hovman Jöns Persson Rumpa några invändningar mot sitt tillnamn. Riddar Trolle verkar inte heller ha ogillat sitt namn trots att det kunde föranleda folk att tro att de haft troll i antavlan. Kanske såg de dessa myndighetsnamn som vi ser vårt personnummer; ingen anledning till jubel men inte heller speciellt störande. De var ju ändå främst "Almas tös" eller "Anttin bárdni"(Anders son) för de människor man stötte på i vardagen. Cassius Clay hade många anledningar att byta namn men att han gjorde det när medborgarrättsrörelsen och det politiska uppvaknandet tog fart i USA är nog ingen slump.
Ändå finns det i en av vår kulturs äldsta kända urkunder, Bibeln, så många referenser till namn och namngivande att jag ändå inte kan se det här med namnet som enbart en företeelse ägnad att förenkla folkräkning och skatteuppbörd som nu på sistone blivit viktiga i vår egocentriska tid. Namnet kan vara både en skam och en glädje, att bli sedd som den evigt druckne är inte lika kul som att uppfattas som tapper. Det spelar också roll om det är en kärleksfull mamma som kallar mig vid namn, en nitisk tjänsteman eller skolans mobbare som ger mig ett öknamn.
I Uppenbarelseboken, den sista boken i Bibeln, finns en sekvens som jag ständigt återkommer till. Den är understruken redan i min första egna Bibel. Så här lyder den i Bibel 2000: "Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna! Åt den som segrar skall jag ge av det dolda mannat, och jag skall ge honom en vit sten, och på stenen skall det stå ett nytt namn, som ingen känner utom den som får det."
Jesus ska ge ett namn till någon som bara den som får det känner. Det är inget myndighetsmissbruk där en tjänsteman bestämmer att du ser klen ut, då får du heta det. Det är inte heller en hedersbetygelse där en kung tycker att du borde kunna dräpa troll så du får heta Trolle. Som jag läser texten verkar inte ens Jesus känna namnet. Bara den som får det. Det är ett stort förtroende som ges; Gud själv ger dig ett namn som bara du känner. Ett universum ligger mellan slavägarens, kungens och prästens namngivningsprivilegium och Guds myndigförklarande av människan. Hagar fick namnge Gud som om hon var hans Matmor. Men i denna text går Gud ett steg längre och ger också rätten att namnge sig själv till människan.
Namnet kan man ju bara få av någon som sett mig, urskiljt mig i vimlet. Och så anar jag att det också är med detta namn. Det ges av Gud till människan, men bara människan själv känner namnet när hon känner stenens kalla tyngd i handflatan. Namnet kommer till oss när vi också kan urskilja oss själva i vimlet. Inte som när vi ser oss spegelvända i en bit försilvrat glas utan som Gud ser oss, precis som vi är.
Jag har kallat dig vid namn
För 150 år sedan hade "allmogen" dvs de allra flesta i Sverige inget egentligt efternamn. Någon hade ett gårdsnamn som följde med gården, någon hade ett tillnamn för just den personen men de flesta hade patronymer: Anders son/dotter, Andersson, Pettersdotter eller i sällsynta fall matrinymer: Lenasson, Gunillasdotter.
Det fanns dock undantag. Adeln hade länge haft speciella efternamn som ärvdes. När kungen adlade en perssson fick hen ett tillnamn som ärvdes, bonden som blev upphöjd blev Bonde, var det då ett troll som blev upphov till släkten Trolle? Eller var riddar Trolle en trolldödare? De har ett rött huvudlöst troll på guldbotten som vapen, hur som helst.
Soldater som togs ut i tjänst för kungens armé fick namn som registratorn tyckte passade: Frisk och Modig var väl kul att heta, men Drucken? Klen? Namnet Båtsman är ju neutralt och säger bara att jag var just Båtsman, Stridsman är ju samma neutrala beteckning för den som tjänade på landbacken och skapade nog ingen kris för den som fick det namnet sig tilldelat. Tapper, däremot, är ett värdeomdöme och Sturk hette den som kämpat i Turkiet vid Karl XIIs sida och ger mer information men kan knappast uppfattas som negativa.
Men Cassius Clay tyckte inte alls om sitt namn, Clay, som ärvts av slavar namngivna av sina ägare signalerade ofrihet nu tog han sig den fria människans rätt att benämna världen och benämnde sig själv. Clay blev lätt öknamnet "Clay-pidgeon" lerduva i boxningsringen och när han antog en religion som för honom kändes mer afrikansk, Islam, bytte han också namn till Muhammed Ali. Släkten Drucken bytte också till det mer kontinentalt klingande Drugge. I stället för att det signalerade att en förfader varit ovanligt onykter vid inskrivningen kunde man nu föreslå ett exotiskt ursprung i det fjärran Valloniet.
I Bibeln berättas om hur människan Adam fick ge namn åt alla djuren men själv fick människan sina namn av Gud, Ish och Isha och Adam. Ingen benämnde sig själv, för som Ylva Eggehorn skriver i Där lejonen bor, "Ingen kan namnge sig själv, namnet är en gåva som kommer utifrån, det är en gåva som handlar om att någon har sett mig, urskiljt mig i vimlet." Den första som ger namn åt Gud i Bibeln är slavflickan Hagar som av Gud räddas från en död av vätskebrist i öknen när hon körts ut i vildmarken med sin tolvårige son Ismael.*Hon ger Gud namnet "Seendets Gud" för som hon säger enligt 1917 års översättning: "Har jag då fått se den som ser mig?" I Bibel 2000 säger hon: "”Har jag verkligen sett Gud och förblivit vid liv?”
Berättelsen om hur Gud namngavs av Hagar talar om mod och den säger också en hel del om en Gud som vill bli sedd i vimlet av väsen och vill namnges av en ensam och utstött slavflicka med endast ett barn vid sin sida. Jag säger: "Lilla slavflickan Hagar, du som stod lägst på alla rangskalor i ditt sociala sammanhang, tänk att du tog dig den fria människans rätt och namngav Gud själv och förblev vid liv!"
Illustration från Barnens Bibel av Anne de Vries, en av min barndoms stora konstupplevelser. Vilken fantastiskt modig Barnbibelutgåva det var!
*Hon är själv troligen dubbelt så gammal som sitt barn, 24 år. Det där med siffror säger alltid något mer i Bibeln. Vid tolv års ålder skulle Ismael ha blivit en Bar Mitzva, Lagens son, det religiösa vuxenblivandet, om han levt efter Mose. Isak var tolv när Abraham försökte offra honom, Jesus var tolv när han stannade kvar i templet och förvånade de skriftlärda med sin kunskap. Hagar är alltså två gånger tolv år vid tillfället vilket säger något mer än att hon var ett barn när hon fick sitt barn. Hon är en dubbelt religiöst vuxen person och det visar sig i hennes namngivande av Gud själv. Den kunskap som en tolvåring skulle ha hade hos henne mognat till visdom och urskiljningsförmåga.
utan tröstekatt
Tyson
Här med sin adoptivunge Modesty i sängen där han trivdes och somnade in en sista gång. Modesty som morgonen när Tyson dog lovade att ta över tjänsten som stallchef. Men vem ska trösta oss efter att vår tröstekatt lämnat oss? Ibland finns bara minnen att trösta sig med. Tur att han var en sådan tacksam fotomodell.
Nu har Modesty ansvaret för stallets ordning.
Ridtur med Aron
I kväll hade vi en härligt klar och kylig vårkväll så jag red först tog jag mina två piggelinor ensam sedan fick Aron rida den avrastade Chateau och jag den lika avspända Smilla som inte alls betedde sig som vildens häst utan betedde sig exemplariskt.
Vid hemkomsten förevigade Herr Bråddjup detta myrsteg för mänskligheten men för oss ett lyckans sjumilakliv::
Vildens häst för den är så vild
När störstsonen var liten, tre år och en tvärhand hög, älskade han att rita och måla. Ett av hans mest oföglömliga verk var en häst med jättestort huvud och massor av ben som spretade åt alla håll enär den galopperade och bockade vildsint. Störstsonen gav alltid sina mästerverk namn och detta kallade han "Vildens häst för den är så vild".
Sedan dess har detta blivit ett ordspråk och talesätt från den svenska Lappmarken* som vi i vår familj använder så ofta det passar. När jag efter att äntligen tillfrisknat så pass så jag vågade mig på ridturer i snabbare tempo än mycket långsam skritt på hellång tygel lät jag Smilla springa lös i det av snösmältningen förvandlade landskapet blev detta ordspråk aktuellt. Linnea som följde med till fots skrattade högt: "Hon är som utsläppt på grönbete!" och när vi såg på bilderna från den härliga ridturen utbrast hela familjen: "Vildens häst för den är så vild" när vi såg denna bild:
Några tll bevis på Smillas våryra:
En hopptalang! Morfar Power Boy har satt sina spår- och fostermor Chateau som hoppar hinder i hagen när andan faller på.
Våren är här!
*en samling citat som Barock-Olga och vännen AC fann så minnesvärda att vi skrev ner dem i en anteckningsbok med detta stolta namnet.