Glad Vappen!
I Tyskland flög häxor till Brocken(deras Blåkulla) just denna natt, Valborgsnatten, och för att skydda sig mot de ondskefulla anslag man trodde hotade från alla trollkarlar och häxor som färdades mot Brocken denna natt, tog man den gamla keltiska förkristna seden med tända vårbål till heders. Inte bara bål, utan också smällare och annat oväsen skulle få häxorna att lämna byn ifred. Ju större bål desto tryggare. Människor som anklagades för häxeri brändes också på bål. Ibland levande, ibland efter avrättningen. Eld var grejen för att vinna över ondskefulla väsenden som älskar mörker och mörkrets gärningar.
Fastän häxhysterin i Sverige var relativt kortvarig, tack och lov, levde seden med vårbål kvar. Det kan jag verkligen förstå, en eld är så härligt suggestiv. Jag kan stå och låta mig hypnotiseras av flammornas dans kring gamla julgranar, kasserade möbler och vällästa tidningar utan att märka hur timmarna går. En av få saker jag verkligen saknar i mitt lilla hus vid skogens slut är en braskamin.
Så det är tråkigt att råka ut för akut magåkomma när alla andra i familjen står och sjunger vid bålet i Lappträsk. Jag missunnar dem inte det roliga så klart. Men, ack, vore jag där! Nu när jag bara kan drömma om brasorna kan jag lika gärna tänka stort; ack att jag vore i Kiruna nu. Hem till mina vänner och världens största majbrasa, 37,6 meter, hävdade en yngling i radion på omisskännligt ödmjukt kirunavis. Nå, här till höger är den på bild i alla fall.
Lärde mig nyss att man i svensk-Finland hälsar varandra med ett "glad vappen", denna dag: så nu hälsar jag med ett Glad Vappen och lyssnar till tröst på vårlikt vacker musik av Isabella Leonarda 1620 - 1704, kompositör, musiklärare och abedissa vid Collegio St. Orsola, ett kloster med inriktning mot utbildning av flickor:
Vårens första skogstur
Så nu efter en lång vinter utan en enda riktig tur i skogen eftersom snön legat djup, kom vi ut på riktigt. Ibland var snön fortfarande ganska djup men då gjorde jag mitt nya trick för att få morötter, äpplen och massor av beröm av min matte. Hon är en enkel person utan större förståndsgåvor så det räcker i allmänhet med att jag gör några nya "fotförflyttningar" för att hon ska bli alldeles till sig.
I djupsnön har jag kommit på att vanlig trav är jobbig så jag gör numera något som matte förtjust kallar "passage". Det gjorde jag nu under vår skogstur när snön var för djup för mina ponnyben och det lönade sig. Jag fick så mycket äpplen man kan äta och hon var så nöjd.
Det var ju jag också, det är härligt i skogen. Dessutom fick jag rätt om de där småmänniskorna vid den där vägen där hon tvingar mig att gå fast det är livsfarligt. Nu kom vi lugnt skrittande förbi detta ställe och hon lät bli att styra in på den där farliga vägen. När vi skrittade förbi sköt de små människorna med något som lät som
gevärsskott. Jag kände mig glad och lugn, men matte hoppade till där i sadeln. Majan som alltid tar vår säkerhet på största allvar ville springa från platsen snarast, men jag kände inte för det.
Jag kände mig rätt nöjd med att matte nu blev räddare än jag och tänkte belåtet: Vad var det jag sa! Det där stället kan man inte lita på. Ja, en helt lyckad tur blev det. Jag älskar att få rätt mot min naiva matte. Men hon har goda äpplen och morötter, det kan man i alla fall säga till hennes försvar.
Här ser ni mig där jag trivs allra bäst; ätandes i skogen.
Kraftskapande ridning
Nu har jag upptäckt en ny aspekt av den kraftskapande ridningen. Jag har ett ganska krävande arbete som innebär långa och intensiva arbetsdagar och en hel del arbete hemma, på kvällstid och helger. Tre dagar i veckan har jag ingen riktig lunch, men två dagar i veckan har jag möjlighet till lite mer än en timmes lunchrast. Tills för två månader sedan tog jag ändå en snabb lunch på min arbetsplats dessa dagar och satt ofta med jobb medan jag åt eller diskuterade jobb med mina fina arbetskamrater. Jag gillar mitt jobb, men jag blev ändå rätt sliten av detta.
Då kom min dyre make på att jag kunde ägna lunchen på måndagar och tisdagar åt ridning. Så jag började med det och insåg genast att detta var det bästa jag gjort av jobbet på länge. Lunchridningen i friska luften med min fina häst som bara blir duktigare och gladare ju mer jag är med henne gör mig pigg och energisk utöver det vanliga hela veckan. Jag hinner och orkar mycket mer än innan denna reform. Mitt minne börjar bli sig likt och jag slipper en trist huvudvärk som kommit varje eftermiddag hela vintern.
Det mest förunderliga är att när jag tänker på mina ridluncher på min jobbigaste dag, fredagen, då går fredagen lätt som en dans. Stressen släpper så fort jag tänker:"Okej, idag hinner jag bara slänga i mig en frukt och en kopp te på hela dagen, och dem får jag ta i språnget, men på måndag blir det ridlunch igen."
Snacka om kraftskapande ridning!
(På bilden syns drottning Kristina på en för mig okänd häst, målad av Sébastien Bourdon. Det är alltså inte jag och Chateaux, även om det är snarlikt.)
Medelåldrar
Romerska soldater pensionerades vid trettio års ålder. Då ansågs de ha gett av sin ungdomstid och skulle från sin medeldålders position ändå ha mycket kvar att ge på den colonia, bondgård, som de fick som pensionsutbetalning.
När Dante Alighieri (1265-1321) skrev sin Komedi (första delen utkom 1317), som brukar benämnas gudomlig, skriver han om sig själv under jubelåret 1300. Då var han 35 år gammal. Han börjar sin text:
Nel mezzo del cammin di nostra vita
mi ritrovai per una selva oscura
ché la diritta via era smarrita.
Ahi quanto a dir qual era è cosa dura
esta selva selvaggia e aspra e forte
che nel pensier rinova la paura!
Jag stod i mitten av min levnads bana
då i en nermörk skog jag mig befann,
där ej mer väg och stig jag kunde ana.
Ej vet jag längre hur jag skildra kan
en skog så full av grymheten och nöden;
vid minnet än mig skräcken slår i bann.
Ur Divina Commedia, Första sången, vers 1-9
övers. Åke Ohlmarks
När Sverige ville bli stormakt i Europa fick man kalla in soldater från byarna i landet. Dessa soldater skulle fram till 1630 vara 15-40 år gamla, man får anta att man vid fyrtio ansågs vara vad vi kallar medelålders. Men redan då började man flytta upp medelåldern lite högre, mest beroende på att svenska armén alltid behövde nya rekryter på grund av de ständigt pågående krigen som skördade många soldatliv.
Pappa Bach, Johann Sebastian föddes 1685 och dog 65 år senare 1750. När han var 35 år var han änkling med 4 barn och gifte om sig med Anna Magdalena Wilcken. Paret fick 13 barn. Vid 35 års ålder började också hans arbete i Leipzig och under resten av sitt liv komponerade han musik och skrev musikteoetiska verk i stort sett fram till sin död. Som musiker var J.S. Bach långt ifrån någon dussinmänniska, men hans livslängd var ganska typisk för hans tid och samhällsklass. Han var 65 år när han dog och vid 35 års ålder var han fortfarande ung nog att börja en ny tjänst och utöka sin familj med ny fru och 13 barn.
När Dante levde blev man knappast mer än 70 år annat än i undantagsfall och även under 1600-talet var man gammal vid sjuttio och riktigt sensationellt gammal vid åttio. Bach ansågs ha levt ett långt och fullt liv när han var 65 år 1750.
Numera har kungen fullt upp med att skicka telegram till alla 100-åringar i riket och många tycker att en människa som dör vid sjuttio års ålder är lite väl ung. Medelålders blir man tidigast vid 45 och medelåldern pågår nästan tills man är över sjuttio. Vi har estradartister som Ulf Lundell som menar att 40- 50 är man inne i ungdomens ålderdom, men alltså fortfarande ung. Bråddjups utmärkta blogg reder ut alla statistiska och matematiska begrepp om nutida siffror.
Frågan om ålder är också relativ ens egen ålder. När jag var femton tyckte jag Bob Marley dog i en helt normal ålder när han var 36 år gammal. Marilyn Monroe var ju också över trettio när hon dog, vad var det för tragiskt med det, något ska man ju dö av? Nu tycker jag trettioåringar är fjortisar som knappt hunnit bli torra bakom öronen och jag ler åt mina föreställningar om livet som jag hade då. Till exempel hur jag kunde ledas åt livet ibland och känna mig urgammal när jag fyllde 19.
Nu känner jag glädje över varje ny dag och förväntar mig idel bättre dagar ju äldre jag blir och nåde den som försöker sig på att ge mig dödshjälp när jag blir gammal! Det är antagligen detta som är att vara härligt medelålders och då spelar det ingen roll om någon vill hävda att jag är ung. Jag är i den gyllene medelåldern och jag njuter av varje sekund!
Här nu ett sällsynt undantag i barockbloggen en purfärsk låt, i jämförelse med den musik som vanligen presenteras här, även i detta sammanhang är åldern relativ: "Gamle farbror" Marley, då "thirty something", alltså ganska ung, medelålders eller gammal nog att dö när som helst-beroende på perspektiv.
/>
Bemärkelsedag
20 april 1303 öppnas Universitetet i Rom.
20 april 1494 föddes den tyska reformatorn Johannes Agricola.
20 april 1535 visade sig den riksbekanta dubbelsolen över Stockholm. Den avbildas på "Vädersolstavlan".
20 april 1657 garanteras judar religionsfrihet i Nya Amsterdam, senare New York.
20 april 1893 föds komikern Harold Lloyd.
20 april 1918 föds nobelpristagaren och fysikern Kai Sieghban.
20 april 1939 spelar Billie Holliday in "Strange Fruit" för första gången samma år som Gro Harlem Brundtland föds.
20 april 1945 blir Dietrich Bonhoeffer martyr.
I den katolska helgonkalenderna firas St. Agnes av Montepulciano (1268 – 1317) som blev vald till ledare för sitt kloster redan som tjugoåring och dessutom hade gåvan att göra under och tecken. Mest känd är hon för att hon kunde göra mycket bröd av några få brödbitar, liksom Jesus gjorde med fem kornbröd i Matt. 14:13-21, Luk. 9: 10-17 och Mark. 6:30-44. Människor blev också helade till kropp och själ av hennes blotta närvaro.
Klockan fem på morgonen 20 april 1994 föddes Marta Linnea Teresia världens vackraste pepparkaksgumma med en sångröst som Billie Holliday, Mahalia Jackson och Sissel Kyrkjebö, men mest som sig själv. Linnea Teresia gör mig glad, hon har humor som minst femton Harold Lloyd. Hennes blotta närvaro gör den deprimerade glad och den värkbrutna frisk och kry. Henne vill jag fira idag med A Trumpet Voluntary:
Lögardag
Efter medeltidens excesser i badstugor, vilka nordmännen fick smak på när de tjänstgjorde hos kejsaren i det Östromerska/Bysantinska riket, blev bruket av vatten för utvärtes bruk helt omodernt i Europa och Sverige, ungefär samtidigt som den protestantiska ortodoxin och stormaktsväldet var som starkast. Med det nymodiga bruket av underkläder kände man att det räckte med att tvätta kläderna då och då (knappast en gång i veckan) så man slapp tvätta sin egen känsliga lekamen. Det gamla bastubadandet varje lördag levde bara kvar i svearikets mest avlägsna, konservativa och efterblivna delar; Värmland, Dalarna, Tornedalen och den östra rikshalvan, Finland.
Riktigt orenligt blev det framemot slutet av 1700-talet när franska hovets vattuskräck och överparfymerande var det innigaste inniga eftersom man var säker på att alla slags sjukdomar orsakades av vatten. Helt rätt, i och för sig, vad gäller dagvattnet i Stockholm och andra koleradrabbade större städer.
1800- talet kom sedan med Nightinggales och Zemmelweiss upptäckter om hygienens betydelse för hälsan och så, smygande, först i överklassen och senare bland allmogen, sipprade sig renligheten och vattenbadandet ut i samhället, även om det urmodiga bastubadet fortfarande ansågs som en konstig utbygdsvana ända fram till 1970-talet. Läs t ex Selma Lagerlöfs novell "Gudsfreden" i samlingen Osynliga länkar, inte bara för att bastubadandet där framställs som en urmodig företeelse, utan också för att det är en av Sveriges bästa författare någonsin och en av hennes bästa noveller.
Nu har pendeln slagit över till att den som badar/duschar endast på lördagar anses som en äcklig, Pelle Snusk och tonåringar duschar gärna tre gånger om dagen. Vi svenskar i alla fall. Fortfarande är det inte alla som har tillgång till lagom tempererat tvättvatten direkt från väggen. Men vi har ändå lite kvar av våra barocka vanor, vi som fötts i Sverige. Så känns det i alla fall när man kommer utomlands.
I varma länder är hygiennivån oerhört hög. På resa med svenska ungdomar i Uganda förvånades de över alla mängder kokhett vatten som gick åt till att tvätta inte bara händer, utan också fötter, innan man kliver in i ett hus, inte bara innan maten och i Ryssland förvånades vi av att alltid hänvisas till toaletten så fort vi kom in i en byggnad, offentlig eller privat. Medan vi svenskar stod och fumlade med skorna, väntade den skoförsedda värdinnan otåligt vid toalettdörren. Efter en stund fattade vi snuskiga svenskar att vi skulle tvätta oss innan vi gjorde något annat. I Östafrika är det lättare att fatta eftersom tvättfatet står i dörröppningen, där gör man inte lika lätt bort sig.
Vi behöver inte åka längre än över gränsälven österut till det som under 700 år var en självklar del av det svenska väldet för att känna oss sunkiga. Disken desinficeras meddelst många kokheta vattenbyten och för säkerhets skull kör man disken ett varv i diskmaskinen på 95 grader för att den ska bli riktigt ren Husen skuras nästintill på utsidan och vårstädningen har en självklar plats i det finska nationaleposet Kalevala. Vilken annan dylik skrift tar upp en sådan sak?
I Finland räknas inte en dusch som tillräckligt renande, för rejäl renhet gäller bara bastun och bastu bara på lördagar är en barock ovana från den tiden då en rikssvensk bara badade två gånger i livet, vid födelsen och döden. Lik tvättades nämligen, till och med under de värsta snuskåren. Då kunde ju hur som helst vattnet inte skada längre.
Någon form av uppfattning om badande hade man dock under barocken, annars hade knappast denna målning föreställande gudinnan Diana, nyss uppstigen ur badet, av Peter Paul Rubens 1577 - 1640 kommit till.
Kameliadamernas passion
Camellia Sinensis är en gemensam last för mig och min stallväninna, Inga. Vi kan dricka fem koppar på raken var och en med en ny sort eller smak. Rött, vitt, grönt, svart, och det som inte alls är Camellia, men gott ändå; rooibos, örtvarianter, hibiscus, viol, Ayurveda osv.
Camellia Sinesis kom till Europa i storparti första gången 1610 importerat till
Holland.Kineserna tog betalt för Camellia i silver och vägrade förstås att lämna ut
plantor, fröer och recept på hur den skulle tillredas. För Camellias skull började
engelsmännen langa opium till Kina. Opiet betalades med silver och så kunde man
betala för sitt te och återvända till Storbritannien med den åtråvärda Camellia i tillredd
form.
För den lyxhungrande överklassen i Europa blev te snabbt en statusdryck men priset
gjorde att det det dröjde innan teet blev var mans dryck. Det berättas att när Jane
Austen och hennes systrar bevistade offentliga danstillställningar i Bath bryggdes te på samma blad om och om igen tills det var så blaskigt att tjänstefolket fick dricka det
Linné oroade sig för den svenska teimportens storlek och försökte odla själv med hjälp av de exemplar som fördes hem av hans lärjungar från Kina. Men Camellia är en känslig planta och trivdes inte alls med det svenska klimatet. När barocken var över, 1781, dog den sista Camellian i Linnés trädgård.
Ingen kameliadam förvånas över detta; en dryck som både är välsmakande, hälsosam, uppiggande och avslappnande, samtidigt som den går att variera i det oändliga bara måste älskas.
Stallvärdinnan Inga målar porslin också, bland alla andra talanger. Här har hon kombinerat intresset för te, barockridning och porslinsmålning och haft den goda smaken att skänka mig dessa underbara te- och hästrelaterade föremål.
Kroppsidealens sköna förfall
Skönhetsideal är ointressanta om många människor kan uppnå dem. Därför var den halvsvältande och hårt kroppsarbetande bondjäntan lika långt ifrån sin tids ideal när Rubens målade barockens drömkvinnor som den småknubbiga tonårstjejen med tandställning är långt från det anorektiska supermodellidealet idag.
För den som ändå känner att barockens kvinnoideal var rätt läckert, eller helt enkelt är intresserad av högklassigt barockmåleri, pågår på Nationalmuseum en utställning fram till den 23:e maj. Temat är Rubens, Van Dyck och skönhetsideal.
Här får ni ett smakprov på Van Dycks måleri. Ingen sexig 150-kilos barock-Playmate. Detta är barockbloggen och då blir det naturligtvis en häst ni får avnjuta.
Till blockflöjtens lov
Jag tillhörde dem som fixade tekniken och fortfarande kan ta fram min sopranflöjt i lönndom. Allt sedan barndomen har jag gillat mina flöjter. Ett av mina starkaste konsertminnen är en briljant blockflöjtskonsert i Kiruna gamla missionskyrkas källare, den där bunkern som Ralph Erskine tvingande en oskyldig grupp kirunabor att dels betala dyr kallhyra för, dels försöka värma upp för att kunna bedriva någon slags människovärdig verksamhet i, tills den förvandlades till sportklädesaffär. Det mesta var kallt och ovänligt i denna gråa betonglåda, men akustiken var utmärkt för blockflöjtens sammetslena toner.
Hon som tog fram flöjter ur en luddig åttiotalskofta, där hon fick ha dem för att de skulle hålla sig varma och välstämda, och spelade så oförglömligt hette dåförtiden Carola Stålnacke. Hon var en sådan där virtuos flöjtist som kan göra blockflöjten rättvisa.
Jag bekänner alltså att jag alltid varit svag för detta föraktade medeltidsinstrument. Men det var inte förrän min kompis Joakim (själv flöjtist) introducerade mig för Telemanns blockflöjtskompositioner som jag blev riktigt beroende av blockflöjtsmusik, speciellt från dess storhetstid; barocken. Georg Philipp Telemann, född 14 mars 1681 och död 25 juni 1767 hade , sympatiskt nog, blockflöjten som sitt huvudinstrument, även om han även trakterade bl.a. cembalo (som på bilden i mitt inlägg från 2010-04-06) och skrev musik för de flesta av sin tids instrument.
Själv är det barockigaste jag kan framföra någorlunda okej på min flöjt J.S. Bachs bondekantat, ni vet den där som har den svenska texten "Nu grönskar det i dalens famn". Som tur är finns det människor som inte nöjer sig med att vara glada amatörer så lyssna och njut!
Barockridningens Dr. Jekyll och Ms. Hyde II
Jag har verkligen en underlig matte. Ena stunden glad och hjälpsam, följsam och på god väg att bli en ryttare, om några decennier. Den andra stunden är hon som förbytt; får underliga idéer och beter sig som om hon bara sett häst på bild. Som i går till exempel: på förmiddagen hade vi det så trevligt tillsammans, ni kan se på bilden hur tygeln hänger lagom mycket och hur jag får galoppera på torr och säker plats.
Så på kvällen var jag och Majan på utmärkt vårhumör vi gjorde lite skolor tillsammans och hade det så trevligt. Båda våra mattar följde lydigt med och betedde sig som om de var födda på hästryggen (nåja, i alla fall Majans matte). Vi hade det mycket trevligt alla fyra tills våra människor slog till: de skulle nödvändigtvis ha oss till att vika in på en liten väg som leder ner till havet. Sommartid en mysig plats, men nu en lerig väg med pölar fulla av iskallt smältvatten och halkiga snöfläckar här och var.
För det första bör ni veta att en gång för länge sedan kom ett gäng vilda småmänniskor nerför backen precis där man svänger in på denna väg. De for fram i en våldsam fart och hade inte jag reagerat blixtsnabbt så hade både jag och matte blivit påkörda av deras vidunder till farkost; en stor gul plastmojäng som tjöt av vrede där den susade rakt mot oss. Nu var det som sagt några år sedan det hände och min tankspridda matte har förstås glömt bort det, men jag är ju häst och vi har som bekant ett gott minne. Jag gör alltså vad jag kan för att påminna henne.
Men hon tvingar dit mig ändå. Är det bara jag som tänker på vår säkerhet? Förstår hon inte att det kan hända något allvarligt? Hon är ingen ungdom längre. Nåväl, jag gjorde som hon visade. Men sedan skulle hon ha mig till att trava lugnt och samlat genom dessa iskalla pölar. Hur kul är det att plaska igenom leriga pölar med vita strumpor? Vet hon hur det känns att få magen nedstänkt av iskallt smältvatten? Till råga på allt ville hon ha mig till att ta tre steg i samlad galopp och fyra i trav, båda i samma tempo, det var bara fotförflyttningen som skulle förändras!
Jag vet att barockridning går ut på att använda så små hjälper som möjligt, men matte hade helt klart tappat alla begrepp så till slut fick jag ta i med stora alfabetet för att få henne att förstå att jag ville hem till min torra box, genast. Majan var av samma åsikt och vi försökte båda så gott vi kunde få våra tröga mattar att förstå. Men inte förrän efter åtskilliga bocksprång från min sida vände vi hemåt-och tror ni hon slutade propsa på lugn trav? Vi som redan var långt efter Majan.
Tokerierna med ”fotförflyttning” tog slut när jag gjorde några sådana för att lugna henne, men då började ”tempoväxlingar i trav” i stället. När jag inte lyckades få henne att förstå genom bocksprången tog jag till tricket med att sänka ryggen och huvudet och rusa på i slängtrav - en kul gångart, hon skumpar så lustigt då och man kommer fort fram. Då kortade hon också tyglarna på ett obekvämt sätt och jag svarade med det osvikliga lägga huvet i hennes händer-tricket. Då fattade hon äntligen och vi kunde skritta hem till stallet.
När vi kom hem var hon hur trevlig som helst igen. Morötterna kom fram (jag har lärt henne att ge mig morötter när jag gör några enkla rörelser). Jag kom in i min torra box och fick smaskigt hö. Så oftast är hon en riktigt duktig matte. Man kan ju verkligen undra vad det är som flyger i henne ibland. Är det kanske våren? Hon blir alltid lugn av Bach musik, så här får hon så detta inte upprepas:
Barockridningens egen Dr. Jekyll och Ms. Hyde
Barockridning är namnet på den ridkonst som beskrivs redan av den gamla greken Xenofon och som sedan förfinades för kavalleriets bruk under medeltid och de många krigens 16- och 1700-tal i Europa. Speciellt i barockens Frankrike växte åtskilliga ridakademier, ridskolor, upp och de franska mästarna har än idag mycket att lära oss ryttare.
Jag har förstått Barockridningen så att man utgår från den enskilda hästens och ryttarens förutsättningar för att nå målet en stark, hållbar häst och ett lyckligt ekipage i stället för att följa en strikt utbildningstrappa som passar tävlingsdressyrens krav. Man koncentererar sig på hästens förutsättningar och på att nå en hög grad av samling med hjälp av skolorna, öppna och sluta, redan tidigt i utbildningen.
För mig som evig ponnyryttare och totalt ointresserad av tävlingar drogs jag till barockridningen just därför att man satsar på hållbarhet, styrka och samspel. Dessutom förordar man harmoniska ekipage med relativt små och starka hästar framför korta ryttare på långbenta vinthundslika hästar. För en barockryttare är jag och min C-ponny ett perfekt ekipage och det gillar vi att höra.
När jag sedan hade lyckan att få en ridinstruktör som introducerade ett nytänkande kring ridning och poängterade hästens balans och bärighet under oförglömliga och inspirerande teorilektioner (jag återkommer till en praktisk lektion där vi fick testa T-team på helt ovana ridskolehästar, en salighetssak i minnets visthusbod), började jag läsa på om barockridning.
Av en serie lyckliga omständigheter kom jag så till slut i kontakt med en ridakademi här i norr och Ewa-Kristina Jälmbrants kraftskapande ridkonst. Så här är vi nu, min lilla ponny och jag, djupt nersjunkna i barockträsket. Min stallvärdinna är också min goda vän Inga som dessutom är en utomordentlig ridpedagog med en fantastisk drömhäst, Marina e. Flyinge Amiral.
Jag rider hellre två eller tre korta pass än ett långt om jag kan och idag blev en sådan där bra dag med ridning både på förmiddagen och kvällen.
Förmidddagspasset blev perfekt med en lyhörd och avslappnad ponny som lydde min minsta lilla tanke. Kvällspasset tog vi ut våra fuxston, jag och Inga och red ner mot havet. Först gick de som små välridna spanska ridskolehästar. Ja, de som såg oss kunde lätt få för sig att vi tränat in ett snyggt program. Men det var bara som i en Hollywood-musical, det bara blev så där välkoreograferat direkt ur tomma intet, det enda som fattades var musiken; Vivaldis "L'Estro Armonico" hade passat bra.
Men så svängde vi ner från stora byvägen på den leriga och vattenpöliga vägen som leder ner mot havsfjärden som gett byn dess namn och då tyckte damerna att de skulle visa upp hur ett fuxsto egentligen är. Vackra Maja galopperade mest på stället eller småstegrade sig. Min lilla dam befann sig plötsligt mer i luften än på marken och så fortsatte det under resten av ridturen. Lugn skritt var en utopi, traven funkade stundtals, men titt som oftast gick hon över till sin paradgren just nu; samlad galopp kryddad med ett och annat bocksprång.
Inga säger då alltid: "ja de blir så här av den här ridningen" och skrattar. Nå, det gör jag också. Jag sitter rätt tryggt på min lilla gummas rygg efter alla år med henne och jag har alltid varit lite knäpp vad gäller hästar så jag fattar inte att det kan bli farligt eller gå över styr. Men man kan ju alltid undra vad det är för Dr. Jekyll och Ms. Hyde-häst jag har. Ingen som sett hennes rodeo i kväll skulle tro på att det var samma häst mina små söner red alldeles själva för några dagar sedan i mycket försiktig skritt och lååångsam trav. Det hade inte ens gått att förstå att hon var en av de där ytterst lydiga hästarna som dansade fram till Vivaldi 20 minuter tidigare. Vivaldi var defintivt inte ett passande soundtrack till hennes uppvisning på hemvägen; då hade "Ray of Light" med Madonna passat betydligt bättre.
Haquin Spegel född 14 juni 1645 i Ronneby, död 17 april 1714 i Uppsala
Av de svenska författare som brukar nämnas i samband med barocken är det nog Haquin Spegel som ligger mig varmast om hjärtat. Mest genom att den svenska psalmbokens nr.440 ”Min själ du måste nu glömma” talade så till djupet av min vemodigt och galet Jesus-förälskade själ när jag var tonåring.
Senare har jag lärt mig att han skrev mycket mer än denna psalm. Han skrev bland andra psalm 99: ”Gud vår Gud, för världen all högt din nåd förkunna skall”. Trots att Spegel slutade sitt liv som ärkebiskop, vilket på den tiden var att tillhöra samhällets absolut högsta elit, mycket mer än idag, skriver han i denna psalm:”Han förtryckaren slår ner, räddning åt de svaga ger” och ”Mot oss alla är han god, lyssnar till betrycktas rop./Den som ingen tar sig an hjälper och beskyddar han”.
Detta kan ju bara vara ett sätt för ärkebiskopen att tysta fattigas klagan och upproriska bönders agitation. Det kan också vara ett vittnesbörd om hur han blev omhändertagen när han som liten blev föräldralös och fick leva på ”fränders barmhärtighet”, som Nordisk Familjebok uttrycker saken. Kanske var det dessa upplevelser som inspirerade honom till Sv. Ps 243: ”Bekymra dig inte för livet, nog får du ditt dagliga bröd./Det är dig av Skaparen givet, han ser ditt behov och din nöd./ Se fåglarna får ju sin föda fast aldrig de sår eller skördar. Är du ej förmera än de?”
Men jag väljer att se det som att han tillhörde dem som verkligen såg att evangeliet gäller hela människan. Jag bygger det inte bara på min förtjusning för Spegels lyrik utan också på det faktum att han ivrade stort för folkbildning; »han ville, att hvar bonde skulle kunna läsa i bok» citeras det i Svensk litteraturhistoria i sammandrag 1904
Att kunna läsa och skriva själv är grunden för allt folkstyre och den som ivrade för folkbildning var med om att lägga grunden för det demokratiska Sverige. Demokratin och allas rätt till kunskap och bildning är något att ivra för även idag. Inte bara här hemma i Sverige utan i hela världen.
Fast det är klart; vill vi betala priset på fotbollar sydda av barn som kan läsa och skriva och organisera sig i fackföreningar som kräver 2 veckors betald semester varje år?
En vemodigt vacker version av Sv. Ps. 440 finns inspelad av Leif Strands kammarkör:
Barockpjäs om en helt barock företeelse
Shakespeare verkade i England under den kreativa tidiga barocken, den period som kallas The Golden Age i brittisk historia. Den mångbegåvade drottningen Elizabeth I regerade ett land som via segern över den spanska armadan blev en gryende stormakt och hon var den nybildade protestantiska anglikanska kyrkans överhuvud. Hon hade många fiender och inga medel var för grymma för att skydda staten och kyrkan mot dessas förmenta fiender. Shakespeare skrev pjäser som framförallt skulle dra publik och därför kunde han aldrig stöta sig med folkliga vanföreställningar om makt, kärlek, kvinnor och etnicitet. Han behövde också drottningens välvilja för sin verksamhet och skrev därför inget som ifrågasatte den rådande ordningen annat än i förtäckta ordalag.
Härom kvällen såg jag Shakespeares pjäs ”Köpmannen i Venedig” filmversionen från 2004 med Al Pacino i titelrollen som den snåle och föraktade Shylock. Den utspelade sig på Shakespeares tid i ett praktfullt Venedig där varje filmruta var som en barockmålning; det finns alltid fler detaljer att lägga märke till.
Vad jag särskilt fastnade för i denna version av pjäsen var dock det övergripande temat. Utan att ha ändrat i Shakespeares ursprungstext fick man ändå fram Shylocks tragedi i denna förmenta komedi. Tragedin som delas av Shylock med alla judar i alla tider. Rättegångsscenen gjorde tydligt hur kompakt en mobbs hat och oförsonlighet kan vara och hur rättslös den på förhand dömde är.
1500-talets judehat har tyvärr inte avtagit, delvis har det tagit andra vägar och uttrycks med andra medel än på den tiden. Ofta hörs uttalanden som här exemplifieras av Ilmar Reepalu, Malmös kommunalråd: ” Vi accepterar varken sionism eller antisemitism. Det är ytterligheter som sätter sig över andra grupper och anser att de är mindre värda.”
Men varför ska just judar inte få ha ett eget land med trygga gränser? Det är ju det sionismen har som agenda. På vilket sätt kan det jämföras med antisemitism? Är det inte fortfarande föreställningen, som redan på 1500-talet var urgammal, om den vandrande och lömske juden som äter kristnas kött, Reepalu och likasinnade, då ser framför sig? Någon som varken har rätt till eller egentligen vill ha ett land med trygga gränser.
Reepalu släpper sina grodor för att inte stöta sig med en stor minoritet i Malmö som öppet hänger sig åt den barocka företeelsen judehat. Shakespeare ville varken stöta sig med en judehatande publik eller en protestantiskt kristen drottning, men trots det har han skrivit en monolog åt Shylock, som inte bara ifrågasätter judehat utan också all rasism, i allt annat än förtäckta ordalag. Al Pacino i rollen som Shylock lyckas vrida antisemitismen i pjäsen till sin motsats, ett bevis på hur stor konst både lever och överlever sig själv.
Välkommen!
Detta är en blogg som tar sin utgångspunkt i den tid mellan 1500 till 1750 som konst- och musikhistoriskt har fått namnet barocken.
Jag är ingen expert utan en glad amatör i ordets alla bemärkelser som fascineras av den kreativa och händelserika historiska period som i Europa gav oss barockens alla mästerverk i konst, litteratur och framförallt musik.
Det var också en period när ridkonsten nådde höjder som aldrig överträffats. Precis som nutida musiker och kompositörer ännu har pappa Bach som läromästare oavsett om de spelar metal eller komponerar konstmusik, kan alla ryttare lära sig något av barockridningens mästare om än vi rider knubbiga ponnyer, europeiska sporthästar eller pampiga nordsvenskar.